Opprør ved Skådalen kompetansesenter
Utdannings- og forskningsdepartementet (UFD) vil overføre den statlige driften av barnehage- og skolevirksomheten ved Skådalen kompetansesenter til Oslo kommune. Det har skapt en storm av protester fra brukere og ansatte ved skolen.
- Blir forslaget gjennomført berører
det både brukere, ansatte og foreldre. Hvordan kan
departementet iverksette forhandlinger med kommunen uten å ha
foretatt noen skikkelig utredning av konsekvensene? Forslaget som
nå foreligger strider mot det som tidligere er sagt i
Stortinget, sier Moe Hovind.
Hun viser blant annet til utdanningsminister
Kristin Clemets uttalelse i Stortinget i mars i år. Der sa
Clemet:
"Jeg tar sikte på å gi Stortinget en
generell orientering om fremdriften, om framtidig organisering med
videre innenfor hørselsfeltet i
kommuneøkonomiproposisjonen for 2003, og tar sikte på
å komme tilbake til Stortinget med konkrete forslag til
framtidig organisering, dimensjonering og lokalisering av ulike
tiltak for hørselshemmede i forbindelse med statsbudsjettet
for 2003."
Skådalen kompetansesenter legger vekt
på at barn og unge som er hørselshemmede skal få
undervisning i et tegnspråkmiljø. Denne uka har de
ansattes organisasjoner og brukerorganisasjonene vært i
møte med UFD der omorganiseringsforslaget var tema.
Utdanning har foreløpig ikke lyktes i
å få en kommentar fra rådgiver Kari Brustad i
Seksjon innhold og utvikling i UFD.
Nåværende tilbud nedlegges
Forslaget om å overføre driften av
barnehage- og skolevirksomheten ved Skådalen til Oslo kommune
betyr i realiteten en nedlegging av det nåværende
tilbudet ved kompetansesenteret. Representanter for foreldreutvalg
og for de ansattes organisasjoner som var samlet til et møte
på Skådalen 10. juni i regi av Utdanningsforbundet,
skulle egentlig deltatt i en paneldebatt om et helt annet tema. Men
fordi omorganiseringsforslaget fra UFD ble gjort kjent på
internettsiden til Statlig spesialpedagogisk støttesystem
samme dag, ble det raskt skiftet tema for paneldebatten. I stedet
ble det foreliggende forslaget tatt opp til debatt.
I tillegg til at barnehage- og
skolevirksomheten ved Skådalen kompetansesenter er
foreslått overført til Oslo kommune, er ansvaret for
videregående opplæring ved Briskeby kompetansesenter i
Lier og Vestlandet kompetansesenter i Bergen foreslått
overført til henholdsvis Vestfold fylkeskommune og Hordaland
fylkeskommune som knutepunktskoler.
Bakgrunnen for forslaget som nå
foreligger, er den såkalte Sunnanå-rapporten, "Å
høre eller ikke høre", som ble lagt fram i januar 2001.
Rapporten har vært ute på bred høring. Ifølge
internettsiden til Statlig spesialpedagogisk støttesystem har
saken også vært behandlet i regjeringen som har gitt
departementet i oppgave å starte forhandlinger med Oslo
kommune, Vestfold fylkeskommune og Hordaland fylkeskommune om
overføring.
Ryddig prosess
Brukerorganisasjonene ble første gang
orientert om departementets oppfølging av
Sunnanå-rapporten på et møte i UFD 7. mai.
- Senterlederne fikk vite at det skal innledes
forhandlinger med Oslo kommune, Hordaland fylkeskommune og Vestfold
fylkeskommune på et møte 7. juni. Samme dag orienterte
jeg de tillitsvalgte. Vi ble enige om at de ansatte skulle
orienteres mandag 10. juni, sier Steinar Sandstad som er
direktør for Statlig spesialpedagogisk støttesystem.
Med hensyn til ressursbruk tror Sandstad det
vil være en fordel med en skole i Oslo. Her er han på
linje med dem som deltok i paneldebatten. Uenigheten går
på hvem som skal ha ansvar for driften. Han er klar over at
høringsuttalelsen fra blant annet Skådalen
kompetansesenter går imot å overføre driften av
barnehagen og skolen ved senteret fra staten til Oslo kommune.
- Jeg innser at det er uenighet om dette, men
mener det er naturlig at departementet følger opp forslagene i
Sunnanå-rapporten, sier han.
Sandstad understreker imidlertid at ingenting
er vedtatt ennå. Han forstår ikke de sterke reaksjonene
på forslaget som nå foreligger.
- Jeg mener prosessen har vært ryddig og
grei. På bakgrunn av forhandlingene vil departementet legge
fram et forslag i høst. Så vil det eventuelt bli opp til
Stortinget å ta stilling til det. Tilbudet til brukerne skal
ikke bli noe dårligere selv om driften overføres til et
annet nivå, sier han.
Lederne orientert først
Lederne for kompetansesentrene ble orientert
om det foreliggende forslaget på et møte i UFD fredag 7.
juni. Men brukere, foreldre og ansatte ved Skådalen
kompetansesenter fikk ikke vite noe om forslaget før under
mandagens paneldebatt. Her var det enighet om at staten bør ha
et overordnet ansvar for driften av barnehage- og skolevirksomheten
ved Skådalen. Alle som uttalte seg var imot en overføring
av ansvaret til Oslo kommune. En viktig årsak er at de mener
spisskompetansen og tegnspråkmiljøet ved Skådalen
kompetansesenter trues ved en slik omorganisering.
Samtlige av deltakerne på møtet tok
sterkt avstand fra saksbehandlingen i UFD og det de betegner som
manglende informasjon om forslaget som nå foreligger. Magne
Bentzen som er leder for det landsdekkende foreldreutvalget, kalte
departementets håndtering for arrogant. Det var full enighet
om at berørte parters syn ikke er blitt hørt og at
høringsuttalelsen fra blant annet Skådalen
kompetansesenter ikke er blitt tatt hensyn til.
Senterets leder Bitten Haavik Ikdahl ble
informert om det foreliggende forslaget på møtet med UFD
fredag 7. juni og orienterte om dette på møtet. Hun
deltok ikke i paneldebatten, men svarte på spørsmål
fra ansatte og foreldre. Også hun er overrasket over at
forhandlinger innledes allerede. Christine Moe Hovind gikk i likhet
med de andre paneldeltakerne hardt ut mot saksbehandlingen i
UFD.
Bør ha en skole
Ytterligere tre personer deltok i
paneldebatten i tillegg til Bentzen og Moe Hovind. Sonja Myhre
Holten er lærer og tegnspråkkonsulent ved Skådalen
og selv døv. Hun er opprørt over at ansatte, brukere og
foreldre ikke er blitt tatt på alvor av departementet og hun
var opptatt av hvordan saken skal følges opp videre. Hun fikk
støtte fra alle i panelet da hun sa at det beste vil være
å samle tilbudet til de hørselshemmede i Oslo-regionen
på en skole på statlig nivå. En oppsplitting til
flere barnehage- og skolemiljøer vil være
ødeleggende for tegnspråkmiljøet, mener hun.
- Vi bør ha en skole både for dem
som hører mye og for dem som hører lite. Alle våre
elever skal bli så flinke i tegnspråk at de kan prate
flytende og utanstrengt. Det vil vi ikke klare å få til
dersom hvert enkelt barn blir integrert alene i sin hjemkommune, sa
hun.
De to siste deltakerne i paneldebatten var
Ketil Eidsaune og Ingunn Eidsaune. Ketil Eidsaune representerer
Cochlea-klubben og Ingunn Eidsaune er nestleder i foreldreutvalget
(FAU) ved Skådalen. Begge møtte som representanter for
barn som har fått operert inn såkalt cochlea-implantat
(CI) - et teknisk hjelpemiddel som kan kompensere for manglende
hørsel hos noen barn.
Disse foreldrene har sett på integrering
i vanlige barnehager og vanlige skoleklasser som et godt alternativ
og har vært skeptiske til et segregert tilbud i
tegnspråkmiljø. På tross av det var de klare i sin
motstand mot å overføre driften av barnehage- og
skolevirksomheten ved Skådalen til Oslo kommune. Det begrunnet
de blant annet med at tilbudet ved Skådalen er særlig
viktig for multifunksjonshemmede elever.
Skådalen har også tilbud til
døvblinde elever. Dessuten drives det en omfattende
opplæring av foreldre.
Til møtet kom det også en uttalelse
fra elevrådsleder Katja Marita Aske Eidesen ved Skådalen.
Det går klart fram av uttalelsen at elevene vil kjempe for
å beholde skoletilbudet sitt. De legger dessuten vekt på
at de har en egen helsestasjon og en egen rådgivningstjeneste
for hørselshemmede. Det sosiale nettverket er også
viktig. På Skådalen har de blant annet egen fotballklubb
og eget teaterkurs. "Det handler om vår framtid, la oss bli
hørt", heter det i uttalelsen, som nå er sendt til
UFD.