Om fag og timefordeling
I forrige stortingsperiode var alt gjort klart, alle hadde fått uttalt seg og det var enighet om at området fysisk helse skulle styrkes som felles allment fag. Men så ble det regjeringsskifte, og plutselig var andre områder viktigere, skriver innsende
Alle var helt enige om at dersom samfunnet
ikke gjør noe, vil det fysiske forfallet i Norge fortsette.
Alle var enige om at skolen er en egnet arena for å gi
ungdommene kunnskaper, erfaringer og motivasjon til å kunne ta
vare på sin fysiske helse resten av livet.
I forrige stortingsperiode var alt gjort
klart, alle hadde fått uttalt seg og det var enighet om at
området fysisk helse skulle styrkes som felles allment fag.
Men så ble det regjeringsskifte!
Plutselig var det andre områder som var
viktigere! Noen internasjonale undersøkelser viste at norske
skolebarn ikke lå på topp når det gjaldt lesing,
skriving, språk og matematikk! I og med dette, mener den
nåværende regjeringen at disse områdene må
styrkes, slik at norske elever kommer høyere på
listen!!
Og løsningen; vi øker antall
obligatoriske undervisningstimer i de aktuelle fagene! Men da
blir det jo ingen plass for det faget som tidligere var så
viktig, nemlig den fysiske helsen.
Derfor ofrer vi dette faget, igjen!
Nøyaktig slik som Gudmund Hernes gjorde i
1994 da han mente det var så viktig at alle fikk obligatorisk
dataopplæring. Nå, imidlertid, viser det seg at det var
visst ikke så viktig med dette faget allikevel, så
nå fjernes den obligatoriske undervisningen i data. Det ble
visst litt feil i 1994! (Hernes hadde kanskje ikke gjort den feilen
dersom han var helseminister først og undervisningsminister
etterpå!)
Den feilen gjorde at fysisk aktivitet ble
nedprioritert. Antall timer ble redusert! Senere har man, som
tidligere nevnt, funnet ut at den allmenne opplæringen i
fysisk aktivitet er viktig.
Men ikke viktig nok! Blant annet matematikk er
viktigere! Derfor økes den obligatoriske undervisningen i
dette faget. Er det en mulighet for at man senere finner ut at det
var en aldri så liten feil å tvinge alle gjennom mer
matematikk? Kanskje det viser seg at strykprosenten i faget dermed
øker?
De elevene som så vidt klarer den
obligatoriske matematikken det første året, skal
altså slite seg gjennom enda ett år med faget. Det blir
elevene sikkert så glade for, at de også velger
matematikk det tredje året og matematiske fag ved den
høyere utdanningen! Er det slik regjeringen tenker?
Har departementet vurdert andre metoder, for
eksempel å motivere de elevene som har talent i faget til
å fortsette med det? Kanskje noe av motivasjonen for faget
forsvinner allerede i grunnskolen? Kan det for eksempel gjøres
noe der slik at de talentfulle elevene selv velger den mest
avanserte matematikken i den videregående
opplæringen?
Jeg synes de løsningene Kristin Clemet
foreslår, er naivt enkle!
Det hadde vært interessant å se hva
internasjonale undersøkelser sier om den fysiske helsen blant
befolkningen i Norge. Jeg lurer på hvilke strakstiltak Kristin
Clemet da ville kommet med?
Alle vet at før eller siden må noe
gjøres. Dagens regjering er jo så opptatt av
økonomi. Kanskje når utgiftene til behandling av
livsstilsykdommer blir uholdbare, (og de øker) da kan hende
dagens regjering forstår at man må legge mer vekt på
forebygging enn det som gjøres i dag. Man vet aldri hva Clemet
finner på!