Nyttige yrker bør gi høyere status

Status handler ikke bare om feit lønn, høy rang og lang studietid. Status handler også om nytte, verdi og stolthet over å gjøre noe meningsfylt.

  • Guro Trøseid Gjerstadberget er barnehagelærerstudent ved Høgskolen i Sogn og Fjordane

Søknadsfristen til Samordna opptak 15. april nærmer seg. Når vi unge skal velge utdanning, er mange av oss opptatt av å velge en utdanning og et yrke som vi forbinder med høy status. Det er kanskje ikke bare anerkjennelsen vi vil ha, men like mye trygge, langsiktige arbeidsforhold og god økonomi. Det er absolutt gode utgangspunkt for valg av yrke. Og når vi først har så mange valgmuligheter som vi har i Norge i dag, skal vi selvfølgelig kunne velge på øverste hylle.

Jeg valgte selv å søke barnehagelærerutdanningen for ett år siden. Jeg opplever at de aller fleste mener at yrker som leger, advokater og sivilingeniører har en høyere yrkesstatus enn oss barnehagelærere. Dette blir blant annet understreket av media som ofte kaller barnehagelærere for «onkler» og «tanter», og som tydeligvis ikke vet hvilken pedagogisk kompetanse vi har. Krevende og viktige utdannelser og yrker som leger og siviløkonomer fortjener den høye statusen de har. Men barnehagelæreryrket, og læreryrket generelt, fortjener også en slik status!

Status handler ikke bare om feit lønn, høy rang og lang studietid. Status handler også om nytte, verdi og stolthet over å gjøre noe meningsfylt.

Mange tusen flere barn går i barnehage nå enn for bare noen få år siden, etter Kunnskapdepartementets satsing på full barnehagedekning. Derfor er det også et kjempebehov for flere barnehagelærere. Norge mangler i dag 4000 barnehagelærere. Hver enkelt som velger å bli barnehagelærer gjør Norge til et bedre sted for våre aller mest verdifulle borgere. Hvis den oppgaven ikke fortjener høy status, vet ikke jeg hva som kvalifiserer!

Det er mange yrker som er viktige i det mangfoldige samfunnet vårt. Hva som ansees som givende og nyttig vil være forskjellig fra person til person, og sånn skal det også være. Likevel mener jeg at læreryrket faktisk er verdens viktigste yrke. Hvordan kunne vi i det hele tatt bli leger, økonomer eller ingeniører hvis det ikke fantes lærere? Utrolig mye læring skjer allerede de første seks årene av barnas liv. Barnehagelæreren bidrar til å utvikle Norges viktigste kapital for framtida – nemlig morgendagens borgere.

Heldigvis går statusen til barnehagelærere i riktig retning. I 2005 ble barnehagesektoren flyttet fra Familie- og omsorgsdepartementet til Kunnskapsdepartementet. Dette er en viktig anerkjennelse av at barnehagen ikke er en «oppbevaringsplass» for barna mellom ett og seks år mens foreldrene er på jobb, men en viktig danningsarena og læringsarena. Det betyr at barnehagen, og barnehagelæreren, i seg selv har fått større status, verdi og anerkjennelse i samfunnet.

Denne positive utviklingen vil fortsette i årene som kommer. Nå til høsten kommer en helt ny barnehagelærerutdanning som erstatter den gamle førskolelærerutdanningen. På min høgskole har vi prøvd ut den nye utdanningen i et år allerede. Vi ser at det er mange positive endringer som gir høyere kvalitet på utdanningen. Blant annet er enkeltfag slått sammen til tverrfaglige kunnskapsområder, noe som gjør at utdanningen samsvarer mer med den faktiske yrkeshverdagen i barnehagen. I tillegg gir den nye yrkestittelen barnehagelærer en anerkjennelse av at alle barna i barnehagen trenger gode kompetente pedagoger, ikke bare førskolebarna. Dette er gode tiltak, som vil bidra til at statusen til barnehagelærere blir enda høyere!

Når titusener av unge i disse dager bestemmer hva de vil bli her i livet, oppfordrer jeg dem til å tenke over dette: Velger dere et yrke som har høy status på grunn av høy lønn og lang studietid, eller et yrke som bør ha høyere status fordi det er nyttig og meningsfullt?