Andelen lærere med faglig fordypning er lavere i Norge enn andre land i Europa og Norden. Arkivfoto: Utdanning

TIMSS: Lav andel lærere med faglig fordypning i Norge

Andelen lærere med faglig fordypning er lav i Norge sammenlignet med andre europeiske og nordiske land.

Om lag halvparten av de norske elevene i TIMSS 2015 får undervisning av lærere uten faglig fordypning. TIMSS-undersøkelsen viser at lærernes faglige fordypning er viktig for hvor mye elevene lærer.

Fakta om TIMSS

Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) er en internasjonal studie i matematikk og naturfag for grunnskolen.

Fra 1995 har TIMSS blitt gjennomført hvert fjerde år. Norge har deltatt hver gang unntatt i 1999.

Norge deltar i TIMSS 2015 med elever fra 4., 5., 8. og 9. trinn.

5. og 9. trinn representerer Norge i de internasjonale sammenlikningene. Før deltok Norge bare med elever fra 4. og 8. trinn. 

Endringen skyldes at vi ønsker å sammenligne oss med resten av Norden. Før var norske elever ett år yngre. De norske elevene på 5. trinn er i snitt 10,7 år gamle. I Danmark er de 10,9, i Sverige 10,8 og i England 10,1. Elever på 4. trinn i Norge er i gjennomsnitt 9,7 år gamle.

I underkant av 60 land deltar i TIMSS 2015. Europa utgjør den største gruppen med 29 land. Av de nordiske landene er det bare Island som ikke er med.

TIMSS gjennomføres av forsker-organisasjonen International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA).

– Regjeringen har innført krav om at alle lærere som underviser i norsk, engelsk og matematikk skal ha faglig fordypning. Vi har satt i gang en historisk satsing på videreutdanning for lærere. Funnene i TIMSS viser at dette er riktig vei å gå, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen i en pressemelding.

På 5. trinn har forskerne gått spesielt inn og sett at lærerens faglige fordypning har sammenheng med elevenes resultater. TIMSS viser også at lærernes utdanningsnivå og pedagogiske trygghet kan redusere betydningen av elevenes hjemmebakgrunn.

 

Middels gode på ungdomstrinnet

– TIMSS-rapporten har fått navnet «Vi kan lykkes i realfag». Vårt klare mål er at det skal vi. Sammen med elever, lærere, rektorer og kommuner skal vi greie det. TIMSS 2015 viser at vi er på god vei, sier kunnskapsministeren.

På 9. trinn er norske elever middels gode i matematikk sammenlignet med andre europeiske land. De norske elevene skårer høyere enn Sverige og er på nivå med England og USA. Også i naturfag presterer de norske 9. klassingene middels godt.

– Vi har hatt en god utvikling på barnetrinnet. Dette viser seg ikke like tydelig på ungdomstrinnet. Det er det grunn til å se nærmere på, sier direktør i Utdanningsdirektoratet, Hege Nilssen.

Forskerne peker på at norske elever har få undervisningstimer i naturfag sammenlignet med de fleste andre land.

– Vi har lagt frem en ny realfagsstrategi og innført én ekstra time naturfag på barneskolen. Nå må vi se om vi kan få mer naturfag på timeplanen også i ungdomsskolen, sier statsråden.

 

5. og 9. trinn ny målgruppe

I årets undersøkelse deltok Norge med elever fra 4., 5., 8. og 9. trinn – og 5. og 9. trinn er ny hovedmålgruppe.

– Grunnen til at Norge endret hovedmålgruppen er at de norske elevene har vært blant de desidert yngste. Det henger sammen med at elevene i de andre nordiske landene starter på skolen når de er syv år, forklarer Hege Nilssen i Utdanningsdirektoratet.

I de øvrige nordiske landene defineres seksåringenes aktiviteter som førskole. Alle de andre nordiske landene starter med leseopplæring på førskole, mens i Norge starter vi leseopplæring på 1. trinn. 

TIMSS 2015 viser også at læringsmiljøet er svært godt i Norge sammenlignet med de andre landene i undersøkelsen.

– Dette er veldig positivt. Skolen handler om mer enn bare faglige resultater. Vi er opptatt av at alle elever skal trives, og vi ser at det gjøres mye godt arbeid ute på skolene, understreker kunnskapsministeren.

Powered by Labrador CMS