Nye læreplaner
L-2006 skal etter planen være på vingene 1. august. I stedet for å revidere den omfangsrike L- 97, ble det vedtatt å kondemnere hele læreplanen, koste hva det koste vil.
Etter at lærerne var med på en omfattende høring i fjor vår, kunne man ha forventet at arbeidet med å ferdigstille den nasjonale læreplanen skulle skje sentralt. Nå heter det ”dette arbeidet er lærerne bedre i stand til å gjøre selv.”
De nye planene foreligger som løse deler. L-2006 inneholder kompetansemål, men mangler innhold. Alle landets lærere er satt til å løse en rebus som sentrale myndigheter har fraskrevet seg ansvaret for. Det er ikke bare en liten del av planene som skal løses lokalt, men hele planen. Arbeidet skal gjøres ved siden av den ordinære undervisningen.
Hva betyr det at læreplanen er forskriftsfestet? Skal lokale planer som ikke er kvalitetssikret heretter være juridisk forpliktende? Skal lærere som underviser i flere fag være forpliktet av planer som andre lærere har laget?
Skal elever som flytter fra en skole til en annen oppleve at viktige emner blir lagt til ulike årstrinn fra skole til skole?
L- 97 har aldri vært til hinder for metodefrihet i undervisninga. Det er de økonomiske rammevilkårene som begrenser metodevalget. Læringsstrategier og sosial kompetanse er ikke en ny oppfinnelse. Den profesjonelle læreren har ikke problemer med å godta at innholdet i basisfagene blir bestemt på nasjonalt nivå. Tvert imot. Lærere er ikke læreplanstrateger, men pedagoger.
For å være båtfører, trenger man ikke å være spesialist på å lage sjøkart. Å påstå at det vil bli tryggere å ferdes på sjøen dersom lokale båtførere selv lager kartene, er nonsens. Tilfeldig merking med ulike koder langs skipsleia, vil tvert imot føre til forvirring og representere en fare for både båtførere og passasjerer. Hvem er ansvarlig når feilmerking fører til søksmål?
Å lage årsplaner når innholdet er fastlagt sentralt, er noe alle lærere gjør. Men å ta ansvar for å undervise etter lokale planer spriker i alle retninger, byr på etiske dilemmaer.
Sykepleierpleier bør ikke pålegges å foreskrive medisin. Piloter bør ikke leke flymekanikere. Advokater bør ikke settes til å lage lokale forskrifter i lovverket.
Læreplanarbeid er et eget fagområde. Ved å hevde at dette greier lærerne best selv, så nedvurderes spesialkompetanse. Det kan ikke kalles et kunnskapsløft.
Den rød-grønne regjeringen gjorde et viktig og nødvendig grep i forhold til å begrense etablering av nye privatskoler. Når det gjelder L-2006, så har regjeringen vist en tafatthet som gir grunn til bekymring. I valget mellom 3% privatskoler som er forpliktet av en felles nasjonal læreplan og bare offentlige skoler som er forpliktet av et utall private læreplaner, så er valget enkelt.
Det er den felles nasjonale læreplanen som er limet i skolen. Uten felles innhold i planene, er det fritt fram for ulike aktører og interesser å sette dagsorden i skolen. L- 2006 er en plan for oppløsning og privatisering av den offentlige skolen.
Både Utdanningsforbundet og Elevorganisasjonen har advart mot å hasteinnføre de nye planene.