Ny Giv – det starter hos lærere

  • Kari V Aagaard er Ny Giv-prosjektleder i Mosseregionen

Ny Giv Overgangsprosjektet er en nasjonal satsing som handler om tiltak mot frafall i videregående skole. Lavt presterende elever, mange med også fraværsproblematikk og andre utfordringer, trenger mer variert undervisning, mestringsopplevelser og motivasjon for å velge riktig yrkesutdanning. De selv, og Norge, trenger at de klarer å stå løpet ut og gjennomføre. Media er flinke til å fokusere på svake eksamensresultater, mobbing og andre negative opplevelser og erfaringer. Hva med å fokusere på positiv skoleutvikling? 

Hvordan kan man gjøre hverandre gode? Man kan dele gode opplegg, erfaringer og finne felles tiltak man vet virker. Dette gjelder i skolen, så vel som andre steder. Det handler om ledelse med fokus på de rette prosessene, se at satsingsområder ofte henger sammen og gi de ansatte gløden til å dra i samme retning. I skolen handler det spesielt om å benytte metodikk, vurderingsformer og klasseledelse man vet er læringsfremmende. 

Ny Giv har snart skolert alle landets u-skoler og videregående skoler i metodikk rundt grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og regning. I Østfold er ressurslærere på alle skoler skolert. Det er en enorm satsing, men skolene må selv jobbe videre med spredningsarbeid, holdninger og relasjonsbyggingen i forhold til elever. Lærere må ha evnen og interessen for å bygge relasjon til elever, og det har svært mange. Ny Giv Østfold har satset stort på å hjelpe til med spredningsarbeidet! Våren 2012 kurset vi fem lærere fra hver skole i lese- og skrivemetodikk. 19. og 20. september holdt ti fantastisk engasjerte lærere mattekurs for drøyt 200 kollegaer på ungdomstrinnet og i videregående skoler i fylket. NRK Østfold dekket dette både på radio og tv, mens avisene glimret med sitt fravær, selv om de ble invitert i god tid. Hvor er media når positive ting skjer? 

Matematikk er et språk. Språket brukes for lite, særlig i andre fag. Vi vet at 15-20 % av elevene har matematikkproblemer, og at det aller meste av det handler om tillærte feil, lav forståelse av begreper og derigjennom feiltenkning. Flere elever scorer høyt pga. pugging av algoritmer (fremgangsmåte), uten at de forstår hva de har gjort og hvorfor. Derfor er det like viktig for såkalt sterke elever, som for dem med svakere resultater, å diskutere, samarbeide og reflektere. Alle slike øvelser fremmer læring. Når en oppgave er gjort feil må eleven skjønne hva som er feil, hvor feilen oppsto. De må raskt korrigeres og veiledes, og ikke jobbe videre med feil metode eller misoppfatninger. 

Hvorfor presenteres det stort sett bare et negativt syn på undervisningen i matte fra omverdenen? Et negativt fokus fra foreldre og media kan bidra til lite motivasjon og i verste fall angst! Det er nok mange foreldre som vet at de har et negativt syn på mattefaget. Skolene trenger et kritisk lys, men også at det støttes opp rundt alt positivt utviklingsarbeid. Ikke minst trenger vi støtte fra media. Det er mange svært dyktige faglærere i norsk skole, og vi kan utvikle oss videre. Lærere trenger også av og til en Ny Giv.

Lærere er som alle andre yrkesutøvere, vi trenger påfyll. Vi trenger å høre om forskningsresultater, jobbe med vurderingspraksisen, ta opp igjen de morsomme og kreative metodene som kan gjøres i mindre grupper og hele klasser, fra barneskolen til videregående. Med litt annet innhold kan de brukes i mange fag. Det hele handler om variert og tilrettelagt undervisning. Å mestre skolen gir muligheter for bl.a. god helse, gode og flere jobbvalg. Å fullføre skolen handler også om motivasjon og viljestyrke, og da trenger ungdommen støtte og gode relasjoner til sine lærere. Å få flere unge gjennom videregående er et av de viktigste velferdstiltakene i Norge.

Derfor satses det innenfor mange områder i Skole-Norge. Mye godt arbeid er i gang, både når det gjelder klasseledelse, vurdering for læring, lesing, skriving og regning. Satsingen fortjener oppmerksomhet. Ny Giv starter som kompetanseheving hos lærere, noe som igjen hever kompetansen hos elever.