Nasjonale prøver er sløsing av tid

De nasjonale prøvene er dårlig utnyttelse av elevene i 10. klasse, som har brukt ei halv uke av verdifull eksamensforberedende undervisning på et arbeid som ingen har nytte av, mener innsenderne.

Utdanningsforbundet Kvæfjords årsmøte vil markere sin motstand mot måten de nasjonale prøvene ble gjennomført på i år. Vi stiller oss svært spørrende til at et så uferdig og lite gjennomtenkt produkt kan kastes ut på alle landets 4., 7. og 10. klassinger, samt grunnkurselevene på videregående skole.
 
Årets 10. klassinger har i slutten av mars og i april totalt brukt 13 skoletimer på utprøving og gjennomføring av nasjonale prøver i engelsk, matematikk og norsk. Faktisk mener vi dette er dårlig utnyttelse av elevene i 10. klasse, som har brukt ei halv uke av verdifull eksamensforberedende undervisning på et arbeid som ingen har nytte av, og som for mange elevers vedkommende bare bidrar til å forsterke en følelse av tilkortkommenhet.
 
Utdanningsforbundet Kvæfjords årsmøte spør:
Skal de nasjonale prøvene erstatte eksamen, og vil vi da oppleve en snikinnføring av sensorarbeid, som tidligere ble utført eksternt, inn i lærernes årsverk?
 
Hvorfor er ikke prøvene i samsvar med det elevene lærer på skolen? Er det et poeng at elevene skal møte ukjente oppgavetyper? I så fall strider det med et kjent og godt prinsipp, som ikke bare brukes i skolen, om at unge skal møte utfordringer de er forberedt på.
 
Utdanningsforbundet Kvæfjords årsmøte ber de ansvarlige for de nasjonale prøvene om å gi et svar på spørsmålene ovenfor, samt gi en beklagelse til årets 10. klassinger og deres lærere for sløsing av verdifull tid til eksamensforberedelse.