Nasjonale prøver er sløsing av tid
De nasjonale prøvene er dårlig utnyttelse av elevene i 10. klasse, som har brukt ei halv uke av verdifull eksamensforberedende undervisning på et arbeid som ingen har nytte av, mener innsenderne.
Årets 10. klassinger har i slutten av mars og i april totalt brukt 13 skoletimer på utprøving og gjennomføring av nasjonale prøver i engelsk, matematikk og norsk. Faktisk mener vi dette er dårlig utnyttelse av elevene i 10. klasse, som har brukt ei halv uke av verdifull eksamensforberedende undervisning på et arbeid som ingen har nytte av, og som for mange elevers vedkommende bare bidrar til å forsterke en følelse av tilkortkommenhet.
Utdanningsforbundet Kvæfjords årsmøte spør:
Skal de nasjonale prøvene erstatte eksamen, og vil vi da oppleve en snikinnføring av sensorarbeid, som tidligere ble utført eksternt, inn i lærernes årsverk?
Hvorfor er ikke prøvene i samsvar med det elevene lærer på skolen? Er det et poeng at elevene skal møte ukjente oppgavetyper? I så fall strider det med et kjent og godt prinsipp, som ikke bare brukes i skolen, om at unge skal møte utfordringer de er forberedt på.
Utdanningsforbundet Kvæfjords årsmøte ber de ansvarlige for de nasjonale prøvene om å gi et svar på spørsmålene ovenfor, samt gi en beklagelse til årets 10. klassinger og deres lærere for sløsing av verdifull tid til eksamensforberedelse.