Når blir noe ille?
Min jobb som matematikklærer er å få elevene til å lykkes. Har jeg ikke klart det, er det min skyld og ikke fordi eleven er dum.
Mellom 30 og 40 prosent av elevene i 10.klasse får karakteren 1 eller 2 i matematikk. Denne karakteren forteller at eleven kan veldig lite matematikk og det lille han/hun kan er så dårlig at det ikke kan brukes til noe.
Disse elevene slutter med stor sannsynlighet på videregående i løpet det første skoleåret. Deretter begynner de å nave som det så populært heter. Dette gjør de hovedsakelig fordi de har hatt en elendig opplæring i matematikk.
Vi snakker ofte om sminke. Vi har sminke til å ha i ansiktet, matsminke, bilsminke på brukte biler og nå skolesminke. Skoler lager fine planer som aldri brukes til annet enn å vise hvor bra skolen er uten at planene blir fulgt opp. Ingen etterspør dem heller så lenge foreldrene lar seg lure av skolesminken.
Selve innholdet er som oftest de samme gamle kjedelig greiene. Se etter resultatene på nasjonale prøver og eksamener. Skoler som driver med skolesminke, får som regel de samme elendige resultatene. Når kunnskapsministeren skryter av gode resultater på tiåringene i matematikk, er det fordi elever med dårlige resultater gjør noe annet den dagen prøvene blir avholdt.
Min jobb som matematikklærer er å få elevene til å lykkes. Har jeg ikke klart det, er det min skyld og ikke fordi eleven er dum.