Menneskeskapte klimaendringer i læreplaner og lærebøker
Det er mulig at seniorrådgiver i UNEP, Svein Tveitdal, har rett i at læreplanene og lærebøkene for videregående skole inneholder svært lite om menneskeskapte klimaendringer, og at nesten ingen refererer til FNs klimapanel.
Men skal man referere til konklusjonen i FNs klimapanel, må man ikke glemme at konklusjonen ble laget før forskningsresultatene forelå!
Lærestoffet må være balansert og ikke ta sikte på ensidig og indoktrinerende informasjon. Man må ta med at en rekke forskere er uenige i IPPCs klimarapport. I lærebøkene må det for eksempel opplyses om at det bare i Amerika er over 30.000 forskere med naturfaglig bakgrunn (hvorav en tredel med doktorgrad!) som har skrevet under en uttalelse som konkluderer med at det ikke finnes noe vitenskapelig bevis for at utslipp av CO2 forårsaker – eller i overskuelig framtid vil forårsake – global oppvarming som ødelegger vårt klima. Det påpekes derimot at en eventuell økning av luftens CO2-innhold innebærer mange positive effekter for ulike biotoper på vår klode!
Så lenge lærestoffet ensidig fokuserer på menneskeskapte klimaendringer som en vedtatt sannhet, er det like bra at stoffet og hjernevaskingen er begrenset! Sørg for at ulike syn kommer fram i lærebøkene, slik at elevene får sjansen til å reflektere selv!
Artikkelforfatteren omtaler seg som klimarealist og ”naturfaglærer emeritus” på ungdomstrinnet.