"Mandagssyndrom" i norsk skole – et økende problem

Et urovekkende antall elever møter uopplagte på skolen mandager og får en dårlig start på skoleuka. Jeg vil peke på noen mulige årsaker til fenomenet.

Som lærer og skoleleder i over 20 år har jeg registrert en skremmende utvikling i den norske skolehverdagen. Et urovekkende antall elever møter uopplagte på skolen mandager og får en dårlig start på skoleuka.

Og hva er så problemet?

Jeg vil peke på noen mulige årsaker til fenomenet.

Et skoleåret i grunnskolen består av 38 mandager, noe som utgjør 1/5 av det totale skoleåret. For mange elever er en god del av disse mandagene, mer eller mindre, bortkastede dager. Læringsutbyttet disse dagene kan være svært dårlig. Stikkord som uopplagthet, uro og ukonsentrasjon blir sentrale begreper i dette aspektet.

Forskjøvet søvnrytme:

I helgene får svært mange barn, langt ned i alder, være lenger opp om kveldene enn ellers i uka. For mange er det også vanlig å sove langt utover lørdagen og søndagen. Når mandagen kommer, og skolehverdagen melder seg, oppleves det nok svært vanskelig for mange å komme i gang. Trøtthet og uopplagthet kan prege starten av uka.

Økt sukkerinntak:

I helgene får mange barn mer godterier og brus enn ellers i uka.

Energilagrene i kroppen bygges opp. Mange elever møter på skolen på mandagene med mye sukkerenergi i kroppen.

Passivitet som følge av mye tv-titting og dataaktiviteter:

Mange barn er lite fysisk aktiv i helgene. Sosialiseringen blant venner handler ofte om å se filmer og/ eller spille TV-/dataspill. I denne sammenhengen er det verd å nevne sterke volds- og sexscener som blir konsumert av barn langt ned i skolealderen. Jeg har mang en gang fått sjokkerende tilbakemeldinger om filmer elever har sett på i helgen.

Kroppen fylles av ulik form for energi, og konsekvensene er ofte negative handlinger når denne energien skal ut.

"Mandagssyndromet" må tas på alvor!

Det har over lang tid vært fokus på hva skolen kan og bør gjøre i forhold til godt arbeidsmiljø, disiplinproblematikk og tilpasset undervisning.

Flere har, i den siste tiden, tatt til orde for et økt fokus på foreldrenes rolle.

Det er svært viktig at temaet settes på dagsordene i samarbeidet mellom hjemmet og skolen.

På foreldremøtene og i andre naturlige fora bør en ta opp tema som; nettbruk blant barn og unge, innetider, grensesetting m.m. Mange foreldre og foresatte trenger hjelp til å håndtere utfordringene i foreldrerollen. Her har foreldrene og skolen mange ulike faginnstanser det er mulig å benytte seg av.

Skal vi få opp kunnskapsnivået og effektiviteten i den norske skole er vi avhengig at også mandagene fungerer optimalt.