Noen vil ikke lære

Resolusjonen fra Utdanningsforbundet Hemnes ”Retning og substans” er et nedslående gufs fra fortida. La meg kort minne om bakgrunnen for alle problemene med å opprettholde dagens feilslåtte politikk.

Norsk skole er den mest ulikhetsskapende i den industrialiserte verden, dvs. blant de land som har økonomiske muligheter til å lage et bra skolesystem. Det har vi klart å kombinere med en skole som overhodet ikke evner å ta vare på de faglig sterke elevene. Vi hadde to prosent som skåret i høyeste kategori i Pisas lesetest! Det å gå på norsk skole er et faglig handikap som ikke engang akademiske foreldre greier å overvinne.

Pisa sier ikke hele sannheten om norsk skole. Så sant, så sant. Blant annet tester den ikke skriving. Etter 19 års erfaring som sensor ved UiO hvor vi får se sluttproduktet fra norsk skole, kan jeg bare si at resultatene sannsynligvis er svakere her. Som en indiskfødt kollega av meg sa (etter fem år i Norge i 2003): Hvorfor skriver norske studenter så dårlig norsk? Jeg hadde ikke noe annet svar enn at norsk skole svikter dem totalt.

Grunnen til at Pisa og Timss har fått så stor oppmerksomhet, er at det er alt som finnes av virkelig gode data etter at Hemnes og dets likesinnede innbitt har kjempet mot all dokumentering av kunnskapsnivået i norsk skole. De bekrefter det folk som er opptatt av det for lengst hadde registrert.

[LENKE] er preget av at lokallaget alt har bestemt for å ture frem langs den samme kunnskapsfiendtlige veien. Det er vel ikke så rart at de som har ansvaret for at det har blitt slik, ikke liker å bli minnet om det. Det er også tungt for folk å oppleve at det de har trodd på og kjempet for viste å være helt feil, og at deres motstandere stort sett hadde rett i sine advarsler mot den politikken som har vært ført. For øvrig er det ikke spesielt demokratisk å inkludere lærere (39 prosent SV og 23 AP) i beslutningsprosessen.