Debatt om skolelederrollen i Stavanger

I Stavanger er det strid om skolelederrollen. Rektor Øyvind Sørreime har utfordret Utdanningsforbundet til å ta inn over seg at skoleledere de siste årene har fått en ny og forsterket lederrolle. I dag deltar Bjørn Jørstad, leder for skolelederseksjonen i

Skolelederne må ta i bruk de styringsverktøyene som gis, deriblant lokal lønnsdannelse, har Sørreime gitt uttrykk for i et leserinnlegg i Stavanger Aftenblad.
 
- Sørreime må forstå at Utdanningsforbundet på det sterkeste vil kjempe mot at forhandlinger føres på den enkelte arbeidsplass, svarer Karl Gjedrem, leder i Utdanningsforbundet Rogaland.
 
Desentralisering
- Det har skjedd en sterk desentralisering av makt, innenfor skoleverket de siste årene. Det må Utdanningsforbundet selvsagt ta inn over seg. Samtidig må skoleledermedlemmene ta inn over seg de politiske vedtak organisasjonen har gjort, mener Jørstad.
Fylkeslaget i Rogaland har tatt initiativ til dagens debattmøte om skolelederrollen, et initiativ Jørstad setter pris på.
 
- Utdanningsforbundet, og også Norsk Lærerlag der jeg tidligere var medlem og tillitsvalgt, har kjempet hardt for at objektive kriterier skal telle ved lønnsfastsettelse. Jeg deltar gjerne i en debatt med skolelederne om kriterier for lønnsfastsettelse, sier Jørstad.
 
Men han tror motstanden mot en ytterligere desentralisering av lønnsfastsettelse fortsatt vil være sterk i Utdanningsforbundet. Samtidig er det nå stor spenning knyttet til forhandlingene med Kommunenes Sentralforbund etter at forhandlingsansvaret ble overført fra staten.
 
Viktig med partsenighet
- Når det gjelder avtaler som omhandler for eksempel lærernes arbeidstid lokalt, er det viktig at slike avtaler drøftes lokalt og at det oppnås enighet mellom partene om en avtale. Langvarige konflikter mellom skoleledelsen og personalet på en skole er ødeleggende for arbeidsmiljøet. Derfor mener jeg det å oppnå partsenighet er så viktig, sier Jørstad.
 
Hardt press
Et annet viktig tema er skoleledernes lojalitet til arbeidsgiver satt opp mot lojaliteten til personalet, elever og foreldre. De siste årene har det vært et sterkere press på at skoleledere ikke skal ytre seg om for eksempel en vanskelig budsjettsituasjon for mediene.
 
- Skolelederne kan ofte føle at de presses fra alle kanter, noe som selvsagt gjør jobben veldig krevende. Det fører også til at skolelederne har et sterkt behov for støtte fra sin fagforening. I Utdanningsforbundet har vi blant annet en juridisk kompetanse som det er veldig viktig for skolelederne å kunne støtte seg til, sier Jørstad.
 
Han forteller at skolelederseksjonen i Utdanningsforbundet er i gang med å lage et politisk dokument som vil ta for seg de mange sidene ved skolelederrollen.
- Vi har også et mål om at skolelederne skal bli mer synlige i blandet Utdanning, sier Jørstad.