Lærerne må få barn i bevegelse
Bare idretter som er godt innlært vil motivere en til å fortsette med dem senere. Det er derfor feil når norske kroppsøvingslærere lar elevene prøve seg i "alle" idretter, fremfor å lære noen aktiviteter grundig, mener innsenderen av dette debattinnle
Hvordan skal vi få det til? spør
journalist Kirsten Ropeid lærere og forskere. Noen av svarene
er svært positive: I Åsbygda barnehage får barna
gå på ski både inne i barnehagen og i lysløypa.
Når ungene får boltre seg på ski, blir de utrolig
flinke til å klare seg selv. Her får vi vel også
vist at en må samarbeide med foreldrene, for det er vel de som
må ordne med ski og utstyr ellers?
Eksempelet fra Lutvann skole bør starte
diskusjonen på andre barneskoler i Norge. Lutvann skole lar
alle elevene få en dag i uken til friluftsaktiviteter ute,
uansett vær. Det legges nok et stort press og ansvar på
pedagogene for å få det til, men samarbeidet med
foreldrene må også være godt for å få
dette til å fungere.
I den videregående skolen er det ikke
enkelt å legge opp til en times aktivitet hver dag. Tvert
imot. Kroppsøvingstimene er omtrent halvert sammenlignet med
tidligere planer. På tross av dette ønsker lærerne
å bruke mye av tiden til teori fremfor bevegelse. Den
omfattende skoleidretten utenom kroppsøvingstimene er
også omtrent forsvunnet. Mange trener i idrettslag, men vi
får etter hvert et skille mellom ungdom som trener svært
mye og dem som tar det altfor rolig. I dette skoleslaget bør
kravet om å øke timetallet i kroppsøving komme med
stor styrke.
Det synes å være stor uenighet om
virkemidlene for å få barn og unge til å bli mer
aktive. Foreldrene biler for mye med ungene, hevder forsker
Per-Egil Mjaavatn. Ja, det er klart, problemene barn og lek ligger
jo stort sett her. Mens ungene tidligere hadde gater og løkker
som sine leke- og tumleplasser, er det nå bilen som eier gata.
Da må ofte foreldrene tre støttende til når barna
skal av sted til trening. Uten foreldrestøtte vil mange barn
ha store problemer med å delta i organisert idrett.
Jeg er uenig med Mjaavatn når han hevder
at jo sterkere voksne får dominere barnas leik, jo mindre
bevegelse blir det.
Stipendiat Alf Odden mener at det er skjedd en
forandring i fritidstradisjonene. Det er kulere med snowboard og
fart og spenning enn å tusle rundt i skogen, sier han.
Dr. philos. Dag Ove Tangen hevder at barn og
unge må ha fått en dårlig opplevelse når
så mange vender idretten ryggen. Han gir selve
idrettsanleggene mye av skylden og hevder at de færreste av
oss trives i idrettsanleggene - med eksempler fra ski og skihopp.
Anleggsbyggeriet bygger ned idretten, hevder han.
Jeg er sterkt uenig i denne påstanden.
Kanskje er det slik at det er 1200 skibakker i Norge og bare 900
hoppere. Men tenk om vi ikke hadde bygd noen tusen
svømmehaller i Norge? Hvordan hadde det da vært med
svømmeferdigheten? Tangen hevder videre at ungdommen ikke
inspireres av idrettsheltene og at opplevelsene i
kroppsøvingstimene ikke kan brukes utenfor idretten og
gymsalen. Ja, mon det?
Min konklusjon må være at pedagogene
så langt råd er må hjelpe foreldrene til å
aktivisere barn og unge. Lærer en å gå på ski
og får sjansen til å øve seg i svømming
allerede fra barnehagealder, vil mye være vunnet. De fleste
pedagoger vil nok være enige i dette. Gode anlegg er viktige,
men selvsagt bør en også nytte naturen i treningen av
barn og unge. Teori er nok viktig å ta med, men en lærer
ikke å svømme ved å ligge på en sofa og
lese.
I kroppsøving bør en tilstrebe
å lære aktiviteter og idretter som kan brukes senere i
livet. Bare idretter som er godt innlært vil motivere en til
å fortsette med dem senere. Det er derfor feil når norske
kroppsøvingslærere lar elevene prøve seg i "alle"
idretter, fremfor å lære noen aktiviteter grundig.