Lærerkoden

Man blir dessverre ikke kvalifisert til å kunne noe om fagfeltet skolen bare fordi man har sittet på skolebenken selv.

Mange mener mangt og meget om kvaliteten på norsk skole for tiden. Skolebygg, skolebøker, mobbing og ulike undersøkelser setter søkelys på kvaliteten. Til alle der ute som lurer på hva som må gjøres kommer svaret her – læreren må settes i fokus.

Det er i møte mellom elev og lærer eller elev og elev det oppstår læring. Kvaliteten på læreren er ensbetydende med kvaliteten i skole. Vil samfunnet ha høy kvalitet på kulturbæreren utdanning, må læreren ha høy kvalitet. Vil vi kalle oss en nasjon som satser på utdanning må det satses på læreren. Det er læreren som tar ansvaret for kvaliteten på læring hos elevene hver eneste dag, hver eneste time.

Det er innlysende hva det må satses på for å få høyere kvalitet. Læreren må ha høy faglig kompetanse gjennom sin utdannelse og gjennom videreutdanning. Videreutdanning satt i system etter endt utdannelse. Det er gjennom statusheving og konkurransedyktig lønn man får unge mennesker til å satse på læreryrket. De unge må se på læreryrket som et yrke der man får vist sine faglige kvalifikasjoner i møte med barn hver eneste dag. Når de ferdigutdannede pedagogene begynner i sin første jobb må de møte en fadder/mentor ordning, der erfarne læreren gir veiledning og praktiske innspill til en ung fagperson.

Læreren må i neste omgang få utøve sitt fag for færre elever og få færre timer å undervise. Hver enkelt elev må få oppleve at læreren har tid til å undervise, tid til å motivere og tid til å inspirere til læring. Det er i dette skjæringspunktet mellom mennesker kimen til læring oppstår. Læring gjennom forståelse og anvendelse av kunnskap skal dyrkes og pleies.

Mange mener noe om skolen og hvordan den skal drives. Pedagogen må selv få anledning til å ha kontroll på sine fag om hvilke metoder og strategier som skal nyttes. Det er dette vi er utdannet til. Når man underviser må man ofte ha både plan A, plan B og plan C i hodet samtidig og det krever mye erfaring og fagkunnskap både om mennesker, metoder og fagstoff. Jeg stoler helt på bussjåførens kvaliteter selv om jeg har førerkort selv, eller snekkerens kvaliteter selv om jeg bor i et hus. Valget om type jagerflyvalg har jeg holdt meg unna selv om jeg har flydd en god del selv – i større fly enn jagerfly. Man blir dessverre ikke kvalifisert til å kunne noe om fagfeltet skolen bare fordi man har sittet på skolebenken selv.

Skolen som utdanningsinstitusjon og kulturbærer må få romslige rammebetingelser slik at de unge får de beste fagfolkene som kan oppdrives – de beste fagfolkene må få de beste rammebetingelse slik at samfunnet får de best kvalifiserte fagfolkene i alle yrkesgrupper.