Kritisk til at alle hjelpemidler er tillatt til eksamen i vgs

Våren 2009 gjennomføres avsluttende eksamen i Kunnskapsløftet for første gang, og Utdanningsdirektoratet har bestemt at alle hjelpemidler skal være tillatt gjennom eksamen i de fleste fag

Utdanningsforbundet ved Nordstrand vgs setter et stort spørsmålstegn ved om denne ordningen er et kunnskapsløft.

Begrunnelsen er følgende:

Elever i videregående skole er ikke modne nok for denne eksamensformen. For svært mange er hjelpemidlene en sovepute. De ser ingen grunn til å lese lekser eller forberede seg til prøver. Dette fører til ytterligere gap mellom sterke og svake elever. De sterke skjønner at de må jobbe jevnt og at kunnskap er nødvendig for å nyttiggjøre seg kilder på en god måte. En stor del av elevene greier imidlertid ikke å benytte hjelpemidlene formålstjenlig. De blar og blar i notater og artikler, skriver av og bruker det de finner, ukritisk.

I 2. fremmedspråk har vi erfart at flere elever har med ferdige besvarelser som de så skriver av på prøven også om oppgavene er noe annerledes utformet. Formålstjenlige hjelpemidler her kunne være ordbok og grammatikk. På universitetet er ikke engang dette tillatt.

Vi mener at videregående skole skal gi elever gode allmennkunnskaper og arbeidsvaner. De må derfor oppfordres til å lære faktastoff som så skal gjøre dem i stand til å vurdere slik fagplanene i økende grad forutsetter. Denne eksamensformen virker motsatt. Bruk av hjelpemidler tilsier kildekontroll. Besvarelser skrevet på pc kan sjekkes i Ephorus eller liknende program for å avsløre ”juks”, dvs om det er direkte avskrift fra ulike kilder. Man har imidlertid ingen garanti for at det er felles praksis blant sensorene, og elevene blir dermed utsatt for vilkårlig og ulik praksis.

I forskrift til Opplæringsloven §4-23. Hjelpemidler til eksamen for videregående opplæring står det:”Tillatne hjelpemiddel må vere formålstenlege og relevante for eksamen og  ikkje svekkje grunnlaget for å vurdere elevens eller privatistens eigen kompetanse.” Vi opplever forskriften som uklar og delvis motstridende til loven. Som lærere og sensorer vil vi også hevde at grunnlaget for å vurdere elevens eller privatistens ”eigen kompetanse” blir svekket og mer vilkårlig når alle hjelpemiddel er tillatt.

Eksamensformen gjør heller ikke elevene rustet til å møte universitet og høgskoler. Der får de ikke ha lærebøkene med seg på eksamen. Vi driver med andre ord en opplæring som kan skade videre skolegang/utdanning. Elever i videregående skole er ikke forskere. De bør oppfordres til å lære mye faktastoff som kan komme til nytte i utdanning og yrkesliv.