Råd for uråd i skolen
En tilbakemelding fra grunnplanet og skolebloggerne.
Ingunn Kjøl Wiig, norsklektor ved Sandvika videregående skole, alle læreres «digitale mor» og skaper av lærer-nettverket Del&Bruk, ble invitert til statsministerens kontor 5. mars for å komme med innspill om skolen, frafall, næringsutvikling og bærekraftig økonomi etc. Hun ba om tilbakemeldinger fra grunnplanet og skolebloggerne - og her var mine:
A: Skal undervisningsarbeid få økt status, må noen gi fra seg makt i styringssystemet over. Hvorfor fjernet man lærerrådene i vgs. og innførte rektor med styringsrett? Og hvor stor makt har rektor i fylkene? Hva med pro-rektor (fra de ansatte) og en adm. rektor (fra fylket). Hvorfor så redd for demokrati i skolen? List opp områder lærere (og elever) har reell innflytelse i arbeidshverdagen? Den lista blir ikke lang... Og lærerne under KS - bare armod og husmannskontrakter, smuler igjen etter de andre...
B: Hvorfor var det viktig for SV-statsrådene i Dep. (eller for Udir) å få fjernet Møglestumodellen med fraværstak (15/20%-regelen) i vgs. når frafall og fravær i skolen hører sammen?
C: Hvorfor flyttet AP eksamen i vgs. etter russetiden? Yte før nyte er vel et godt prinsipp? Er det et problem at undervisningen mer eller mindre bryter sammen i mai (søvnløshet, fyll, vannkrig og russebråk) – 3-4 uker FØR 4 store eksamener for norsk ungdom? Hvorfor får elevene medhold fra en f.kommune i å flytte russetida ENDA tidligere i år - til siste uka i april når rektor setter klare og fornuftige grenser for dem? Arbeider skole-eier her med eller mot skolens ansatte - og for eller imot elevenes beste?
D: Hva er poenget med digitale mål i læreplanene, når målene ikke prøves til eksamen? Hvorfor oppfordre til digital deling og innovasjon, når Dep., Udir og fylkene så å si ikke deltar i skoledebatten på nett? Debatten befinner seg nå i limbo - de mest aktive har liten påvirkning mens de som KAN endre, stort sett forholder seg taus. Må det være slik?
E: Hvorfor ikke lovfeste lærlingeplasser i vgs? Hvorfor er staten en av de dårligste på dette? Gir det troverdighet til de som er frafallsbekymret? Y-fagelever som først går ut i læra og deretter tar et påbyggingskurs, har mindre frafall. Et hint oppover?
F: Hvorfor rydder ikke Dep. og Udir opp i frafallsbegrepet i vgs? At noen elever ikke avbryter opplæringen ved en vgs.skole, betyr vel ikke nødvendigvis redusert frafall? Gå ut med et entydig frafallsbegrep knyttet til oppnådd s-komp. eller y-komp. etter et 3- eller 5-årig løp og sørg for god, offentlig statistikk - hvorfor ikke på skolenivå? Så vet man hva man har å strekke seg etter?
G: Hvorfor er det viktig at y-fagelever og fremmedspråklige - at de skal kunne trekkes opp til skriftlig eksamen i TO målformer. Er dette viktigere enn frafall? Er det mulig å slakte noen hellige kuer (jfr. også den håpløse russetiden vi er helt alene om i verden)?
H: Hvem har makt og mot til å presse Udir til å komme med en klar forskriftstekst til hvordan underveis- og sluttvurdering hører sammen - altså sette en standpunkt i vgs. som er reliabel og valid? Hvor lenge skal vurderingsrotet i dette direktoratet få holde på - uten at det får konsekvenser?
I: Så noen digitale hjertesukk: Hvorfor pøse ut obligatoriske pc-er til alle elever i skolen, når 3 av 4 lærerne ikke behersker digital undervisning? Hvorfor er det lov for lærer å kikke på elevenes pc-er, men ikke lov å se deres skjermer på en lærer-pc (altså bruk av program for overvåking av skjerm)? Er multitasking i undervisningen en elevrett – altså holde på med ikke-faglig aktivitet? Hvorfor skal skole-eier bestemme skolens undervisningsprogram (Open Office i flere fylker) - når skolen selv bestemmer lærebøker? Hva er forskjellen?
J: Hvorfor overlate skoleverket til SV? Et parti som nå i flere år har vist sitt sanne ansikt: Mer frislepp for elevene (lærer har hovedansvaret for vurderingsgrunnlaget), færre krav til faglige prestasjoner gjennom hele skoleåret (jfr. begrepet sluttvurdering), færre krav til oppmøte (fravær skal ikke tas med i vurderingen dersom lærer har vurderingsgrunnlag), færre krav til å overholde frister (presisert fra Udir at dette ikke skal med i vurderingen), færre krav til innsats (se utlagt veiledning fra Udir om vurdering). Enhver forelder med respekt for seg selv - og barnas framtid - vil ALDRI kommunisert noe slikt ut til egne barn, men her får vi det daglig fra skolemyndighetene selv... Pinlig. Skal ungdom med slike forventninger og slike holdninger til arbeid og innsats "redde" Norge etter oljealderen?
Knut Michelsen, norsklektor i vgs. - www.knutmichelsen.no