Klokkertro på lekser - eller på dyktige faglærere
Dette er en kommentar til artikkelen: Motstand mot lekser er ren fornuft!
Flott innlegg, endelig et skikkelig faglig retningsfokusert innleg sett i lys av TID.
Og likevel - selv om mye av kommentarinnholdet er smalt på visse temaer, så kommer du til kort, fordi i Norge er skolen et falittstudium økonomisk sett, og alle millionene skal komme fra hvor? for jeg tror vi er mange elever, foreldre lærere, skoleledere og politikere som vet, at penger skal til og styres svært rett vei, precist og fokusert og via lærere som kan specielt hjelpe med å fokusere elevene mot egne, rette mål, men hvordan mener du for eksempel svært barnerike familier skal kunne betjene nok maskiner i hjemmene? Nei, de skal ikke lære seg noe i fritiden hjemme, ikke heller de av elevene som ikke KAN holde seg borte fra læring etter skoletid? hm, jeg undres, blir ikke dette ganske LANGT inn i fremtiden, hvor mye jeg enn kunne ha ønsket meg E-BOK og datamaskin på hver eneste pult/som pult....
OG, Jeg står stadig ved at jeg tenker svært mye bedre i enerom enn klasserom som for en stadig større dels vedkommende er svært urolig og uegnet innrettet til å lage fortelling/essay, rapport eller lignende uansett språk...HAR du virkelig tro på det i store, relativt bråkpregede rom? med ordbøker lett tilgjengelig også videre?
Jeg liker svært godt ideene dine, og vi trenger dem sårt, og likevel er jeg tvler i forhold til å få virkeliggjort tankene innen de neste 15-20 årene. Kanskje flere lærere må innta politikerbarrikadene for å lykkes med elevenes læringsarena?