Motstand mot lekser er ren fornuft!

Hvis du måtte jobbe overtid hver dag og ikke fikk noe igjen for det økonomisk, så ville din motivasjon for arbeidet sakte, men sikkert forsvinne.

En kommentar til: [LENKE]

Jeg ser mer og mer på elevenes lekser som barnas overtid og hjemmekontor.

Jeg ønsker ikke leksene bort fordi jeg ønsker å bli populær blant de unge, men fordi tredve års erfaring pluss samfunnsutviklingen, både teknisk og sosialt, gir meg sterke indikasjoner på at vi må jobbe annerledes på skolen skal vi forbedre resultatene. Jeg er en fagmann og jeg er sikker på at jeg er den beste til å forklare og hjelpe elevene med fagene. Mange av mine kolleger er svært uenig med meg. De har fortsatt klokkertro på leksene, de ser ingen vei utenom, og jeg selv gir godt med  lekser fordi elevene mine ikke er  modne for leksefrihet. Om få år kommer leksefrihet til å være selvsagt, men vi har en lei tendens til å vente for lenge. Vi har jo enda ikke klart å bestemme oss om vi skal satse på læreboken eller nettbasert læring. I dag sier vi ja, takk begge deler, og det er for så vidt ok sett fra et faglig synspunkt, men ikke i forhold til effektivitet og økonomi.

Følgende forutsetninger må nemlig ligge til grunn før vi kan fjerne leksene:

Elevene, lærerne og foreldrene må selv tro på at de kan lære det de skal i skoletiden.
Elevene må kunne disponere sin personlige datamaskin hele skoledagen, ikke bare se datamaskinen et par ganger i uken på datarommet. Data er kommet for å bli og det må skoleierne ta inn over seg i form av maskinpark og programvare!

Lærerne må kunne undervise elevene på høyt faglig nivå og kunne bruke de "nye" redskapene. I dag er det ganske mange lærere som underviser i fag de ikke har utdannelse i, særlig i barneskolen. Dagens barneskoleelever krever et høyt kompetansenivå hos lærerne fordi de vet så mye mye mer enn ban tidligere, men fordi de får liten hjelp til å strukturere sine kunnskaper, så gjør de det dårlig på internasjonale tester. Norske barn er like intelligente som elever i Singapore. De får bare ikke anledning til å vise det - på skolen!
 
Elevene har større datakunnskaper enn lærerne, men de mangler disiplin til å utnytte redskapene. De har tilgang til hele verden hjemme, men de fleste nøyer seg med å besøke de mange fantasiuniversene i spillene.

Jeg stopper her og venter til innvendingene kommer før jeg sier mer. Dette er et tema jeg kan skrive mye om. Jeg kan også fortelle om metoder som øker læreevnen og lærevilligheten hos elevene. I dag jobber vi mest med å få elevene til å være apekatter, men det er ikke slik kunnskap fremtiden etterspør!