Klage på karakter
Under valgkampduellen/folkemøtet i ”Holmgang” på TV 2 den 29. august 2007 tildelte Frp-formann Siv Jensen lærerne karakteren Lite godt. I henhold til klageretten i forskrift til Opplæringslovens § 5-1, tillater vi oss herved til å klage på karakteren.
Bakgrunnen for vår klage er åpenbar. Når en skal fastsette karakterer, er det svært viktig å bruke forutsigbare, hensiktsmessige og avklarte vurderingskriterier. Slik vi oppfatter Jensen, synes slike kriterier å være så godt som fraværende.
Når elever vurderes i skolen, så er det helt utelukket for oss å bruke subjektive og stigmatiserende vurderinger om store grupper av elever. Her ser vi at ”lærer” Jensen – med spinkelt vurderingsgrunnlag – skjærer ei stor og viktig yrkesgruppe over en kam. Her anvendes til alt overmål den for lengst utgåtte vurderingsbetegnelsen ”lite god”. Kan hende Frp-formannen sin innsikt i skolesaker er litt utgått på dato – den også?
Enda mer alvorlig blir det når Jensen er så generell og upresis at hun ikke vurderer oss i noe spesielt ”fag”, eller felt om man vil. Skjeler man mot nevnte § 5-1 så kunne det jo være at Jensen vurderer oss ut fra realkompetanse. Slik grundighet finner vi ikke å kunne tillegge henne når det gjelder skolepolitikk.
Her får vi bare karakteristikken Lite god – om Jensen her viser til oss som profesjonelle yrkesutøvere, eller kanskje tenker på våre menneskelige og individuelle egenskaper – det er sannelig ikke lett å vite.
For ordens skyld: vi lover at vi i skolen ikke skal vurdere elever så samme måte som Jensen vurderer ei hel yrkesgruppe på. Vi vil fortsette med å jobbe seriøst for hensiktsmessig, forutsigbar og god vurdering av våre elever basert på gode faglige kunnskaper og innsikt.
Den norske skolen er nå midt inne i innkjøring av en ny læreplan. Behovene i denne forbindelse er store; i forbindelse med bygningsmasse, nye læreverk, behov for etter- og videreutdanning for å nevne noe.
Frp har gjennom sine tidligere budsjettforlik med høyresida hatt god anledning til å være med å prege norsk utdanningspolitikk og ”Norge inn i informasjonssamfunnet”. Vi må innrømme å ha sett lite til ei slik satsing og ditto interesse fra Frp. Dette gir i sannhet Siv Jensen og Frp spinkelt grunnlag som karakterfastsetter slik som vist på TV 2.
Den norske skolen trenger sjølsagt å bli vurdert, dette vil kunne gi grunnlag for videre utvikling. Til dette trengs blant annet fornuftige vurderingskriterier. Innspill fra alle nivåer – også politisk – er viktige og nødvendige for å fremme innovasjon og nytenkning.
Vi ser helt klart at Frp og Jensen med sine utspill på denne måten bidrar til fronting og kun gir negative bidrag til denne viktige debatten. Kan hende er Frp og Siv Jensen med sine splittende utspill og mangel på fornuftig utdanningspolitikk et dårlig alternativ for elever, lærere, foreldre og andre som er opptatt av videreutvikling og kvalitetssikring av det norske utdanningssystemet.
Med bakgrunn i det ovennevnte tillater vi oss å klage på karakteren.