Kartlegging
Kritiske kommentarer til Utdanningsdirektoratets obligatoriske kartleggingsprøver av elever.
Læringsakademiet ved Ole Vig videregående skole er et kompetansesenter innenfor lese-, skrive- og matematikkvansker i Nord Trøndelag fylke. I over 8 år har vi ved vår skole ved skolestart hatt systemrettet kartlegging av disse vanskene blant alle nye elever, og vi har hatt påfølgende intensive lese - og skrivekurs for elever som har skåret lavt på norskdelen.
Retesten etter avsluttet kurs viser at de fleste elevene har godt utbytte av denne intensive opplæringen.
For oss er det viktig at det blir iverksatt tiltak for elevene etter at kartleggingen er gjennomført. Blant elevene skaper en kartlegging forventning om oppfølging. Hva mener direktoratet er hensikten med den pålagte kartleggingen i Vg1 når føringer for tiltak mangler?
Vi mener at kartlegging uten føringer for tiltak utsetter elevene for unødvendige belastninger som også fører til misbruk av tid og energi for elevene.
Vi mener også at omfanget og innholdet i den obligatoriske kartleggingsprøven i norsk er for omfattende og for lite nyansert. Utdanningsdirektoratets kartlegging viser bare leseforståelse.
Vår erfaring med kartlegging og påfølgende intensive kurs viser at det er viktig å kunne se lesehastighet og leseforståelse i en sammenheng. I tillegg er det viktig å se på elevens ordforråd og rettskriving. Kartleggingsverktøyet vi bruker gir en funksjonsprofil som viser dette.
I ungdomsskolen har det i flere år vært og er fortsatt, obligatoriske nasjonale prøver uten føringer for tiltak. I forbindelse med prosjektet "Flere gjennom" har vi gått inn i de tre ungdomsskolene i vår kommune og satt i verk kartlegging og tiltak i form av intensive lese- og skrivekurs i 8. klassetrinn. Samarbeidet med ungdomsskolene har vært meget godt og nyttig. Ungdomsskolene har satt av ressurser til systemrettet arbeid med kartlegging og intensive kurs inneværende skoleår. Prosjektet lever videre.
Vi mener Utdanningsdirektoratet og Kunnskapsdepartementet også bør være offensive og sette føringer for tiltak i form av intensive lese-, skrive - og matematikkurs. Dette bør starte allerede i 5. - 6. klassetrinn.
På et spørsmål til representanten fra Kunnskapsdepartementet på Spredningskonferansen ORN, Oslo 5. oktober om tiltak etter kartlegging, svarte han at" skolene burde tenke selv". Dette mener vi er et for dårlig svar. Kunnskapsdepartementet legger føringer for andre forhold, bl.a. obligatorisk kartlegging, og bør også ta ansvar for å legge føringer for tiltak etter kartlegging. I tråd med disse føringer skal kommuner og fylker gi ressurser til gjennomføring av tiltakene, og da bør skolene ha tiltakene klare.
Vi mener hensikten med kartlegging må være å avdekke elevenes ståsted, slik at faglærere kan få hjelp til å se hvilke områder det bør settes i gang intensive tiltak. Kartlegging vil dermed fungere som et pedagogisk-metodisk verktøy for å lage et tilrettelagt undervisningsopplegg for elevene.