Jeg skjærer tenner i irritasjon over engelsk grunnskoleeksamen
Når skal noen ta fatt i eksamensoppgavene som gis i engelsk skriftlig for grunnskolen?
Undertegnede har sett ei utvikling av eksamensoppgaver fra de en gang differensierte oppgaver og fram til dagens super-intellektuelle oppgavesett.
Det er god grunn til å spørre Utdanningsdirektoratets engelsk-ansvarlige om hvilket bilde de har av 10. klasse-elever rundt om i landet. Eksamenssettene ser ut til å være skreddersydd for jenter som har litterære interesser på nivå langt inn i videregående skoles studiespesialisering.
Engelsk-oppgavene preges av «bestillinger» som skal inn i tekstene og som setter grenser for innhold og forteller-friheten. Dette skjer i langt større grad enn i norskoppgavene, som gir elevene større romslighet mht. innhold. I tillegg forutsetter oppgave-forfatterne at elevene har en lang og aktiv fartstid som boklesere og inngrodd interesse for litteratur.
Ikke alle elever har kommet så langt i engelsk-ferdighetene sliter eller de har ikke dette litteratur-engasjementet. De forstår ikke det som skrives i oppgavetekstene, de har stor risiko for å bomme totalt på oppgaven, og de får ikke vist hva de kan i faget.
Jeg tror ikke at jeg er alene med å skjære tenner i irritasjon over engelsk grunnskoleeksamen. Det er all grunn til å få ei forandring som gjør oppgavene mer variert og bedre i stand til å møte avgangselevene mht. interesser og nivå, og som gir dem større frihet til å skrive. Livet er mer enn boklesing og grammatikk.