Inger Enger har glemt bøkene hjemme
Kunnskapsdepartementet har sent ut et lovforslag om disiplin i skolen, som Inger Enger (Sp) tar til inntekt for sitt eget syn. Enger må lese høringsbrevet før hun uttaler seg.
Ved Gausdal videregående skole ble alle elever som kom for sent til timen eller hadde glemt bøker bortvist fra timen. Elevorganisasjonen mente dette var ulovlig, og ba Fylkesmannen i Oppland vurdere lovligheten.
Fylkesmannen mente dette var i orden fordi det ikke var å regne som straff. Saken gikk videre til Utdanningsdirektoratet, som kom til motsatt konklusjon. Lovforslaget kommer som reaksjon på denne tolkningen. Det tar utgangspunkt i at bortvisning er straff, men vil tillate at rektor kan delegere myndigheten til å bortvise til læreren selv.
Organisasjonen mener i utgangspunktet at man ikke bør endre loven. Når det er rektor som bortviser, får eleven mulighet til å forklare seg for en tredjepart. Det sikrer rettssikkerheten og vi er redd mange lærere vil misbruke denne makten når det ikke er noen kontroll.
Dersom lovforslaget går igjennom, betyr det at rektor kan gi lærerne på skolen lov til å bortvise en elev for resten av dagen dersom eleven alvorlig eller gjentatte ganger bryter skolens reglement. Ved Gausdal ble elevene bortvist for selv de minste overtredelser. Denne praksisen vil altså ikke bli lovlig med det nye forslaget. I NTBs melding tidligere i dag uttaler like vel Inger Enger, som er en varm tilhenger av Gausdal-modellen, at lovforslaget er en seier.
Poenget med det som skjer nå, er at bortvisning fra undervisningen faktisk regnes for å være en straff. Det høres banalt ut, men tilstanden i skolen i dag er så alvorlig t vi må kjempe i ett år for at straff skal bli regnet for straff.
Når Enger erklærer seier i denne saken, snakker hun som om praksisen ved Gausdal blir lovlig, noe som ikke er tilfellet. Enger har hatt et selektivt forhold til fakta helt siden hun fikk snusen i denne saken.
Elevorganisasjonen frykter at når lovverket tolkes så til de grader feil, allerede før det er vedtatt, vil reglene også tolkes feil ute på skolene. Hvordan skal vi unngå at reglene misbrukes når prinsippene om rettssikkerhet settes til side for å veie opp for enkelte læreres udugelighet?
Jeg håper vi nå kan legge våset til side, og heller diskutere det saken egentlig handler om, nemlig elevenes rettssikkerhet og hva som skaper autoritet for en lærer.