Ikke overraskende!

Når en forskningsrapport viser at de siste års "løsdrift" av undervisningen har vært direkte skadelig, er det noe de aller fleste lærere lenge har visst.

Forskningsrapporten viser at de såkalte fagmiljøene systematisk har tett feil i lang tid. For de fleste lærere er dette egentlig ganske bittert! "Fagfolkene" har, sammen med politikere, stadig snakket om å ta i bruk "nye og effektive læringsmetoder" og alternativ organisering av undervisningen. Lærere som har våget å protestere har blitt stemplet som gammeldagse, akterutseilte og helt ute av stand til å tilpasse seg den nye tid. Disse "fagmiljøene" har i svært liten grad  kontakt med virkeligheten slik den ser ut i norske klasserom. De har en svært teoretisk tilnærming til læringsmetoder.

Verst av alt er det at vår egen organisasjon, Utdanningsforbundet, verken har vært i stand til å framstå som et kritisk korrektiv til dette eller som forsvarer av sine medlemmer. Nye eksperimenter, eksperimenter med barn og unges læring, har omtrent uten unntak blitt framstilt som spennende, interessant og framtidsrettet. - supplert med at vi er ikke gode nok og at vi må bli bedre.  

Bladet Utdanning, og forløperen Norsk Skoleblad, har drevet den rene kampanjejournalistikken for alt dette. Eksperimentene i Hå kommune i Rogaland ble landskjent, og fikk stå uimotsagt. Stortingets utdanningskomite trodde at de hadde oppnådd de mest fantastiske læringsresultat. Utdanningsdirektøren i Rogaland hengte seg på selv om han visste bedre. Barneombudet snakket om ar framtidas skole ble formet i Hå. Håskolen var et pedagogisk fyrtårn. Så kom offentliggjøringen av eksamensresultat og prøveresultat. De "nye og effektive læringsmetodene" ble avslørt som tøv og tant.

Hva nå?
Vi er ikke ved historiens slutt. "Fagmiljøene" vil nok komme med nye "tiltak" som skal rette opp fadesene de selv er ansvarlig for. Kursvirksomhet og endringer er fortsatt god butikk.

Mitt håp er at Utdanningsforbundet begynner å lytte til sine medlemmer i klasserommet. Forbundet må bli et kritisk korrektiv til utspill som kommer fra direktorat og "fagmiljø". Svært mye av det vi har sett fra den kanten er omtrent like mye verd som "Keiserens nye klær".

Det kan ikke en organisasjon med respekt for seg sjøl fortsette å høflig karakterisere som "spennende" og "interessant". - og alltid ta kritikken innover seg og si at vi må bli bedre - vi er ikke gode nok - og så må vi få tid.

Til slutt -
Måtte også Utdanning bli et blad en blir inspirert av å lese. Jeg har hørt mange si at de lar være å lese det. De blir bare deprimert av det. Den pedagogikken som nå blir slaktet, har Utdanning vært fremste eksponenten for.

Fra siden: [LENKE]