Ikke nok å ta gull i Vancouver
Gro Harlem Brundtland ble kjent for sine ord om at det er "typisk norsk å være god" i forbindelse med et vinter-OL for noen år siden, det bør også gjelde i barnehage og skole. Det er ikke nok å ta gull i Vancouver i februar, skriver redaktøren i Utdanning
Vi er gått inn i et nytt år med mange spennende muligheter og minst like mange vanskelige utfordringer. Ikke minst har regjeringen en mengde viktige saker å jobbe med framover, både hjemme og ute i den store verden. Vi husker ennå den store begeistringen kunnskapsminister Kristin Halvorsen og statsminister Jens Stoltenberg ble møtt med under Utdanningsforbundets landsmøte på Lillehammer i november, nå må de leve opp til flere av forventningene og signalene de kom med – spesielt når det gjelder lærertetthet.
Det var en av SVs store kampsaker i høstens valgkamp, og de fikk også gjennomslag for det i den nye regjeringserklæringen. Nå venter vi bare spent på hva lovforslaget konkret vil inneholde når det en gang kommer.
I en litt spøkefull bemerkning sa kunnskapsministeren til Utdanning på landsmøtet at "dere vil bli orientert om det når det kommer". Nå er det avgjort ikke det viktigste at vi i fagbladet Utdanning blir orientert i rett tid, det viktigste er selvsagt at lovforslaget har et innhold som fører til at situasjonen rundt om i landet reelt sett blir bedre. Før jul opplevde vi at flere kommuner og fylkeskommuner kom med budsjettforslag som pekte i feil retning, lærertettheten blir mindre i stedet for større.
Alle vet hvilke konsekvenser det får, det blir mindre rom for tilpasset undervisning og kvaliteten på skoletilbudet til barn og unge blir totalt sett dårligere. Det rimer svært dårlig med signalene både kunnskapsministeren og statsministeren gjentatte ganger har kommet med, senest i nyttårstalen Jens Stoltenberg holdt på årets første dag.
I talen la statsministeren stor vekt på at det er satsing på kunnskap som skal bringe Norge videre, det er også kunnskap som i stor grad har brakt oss dit vi er i dag. – Det er de små menneskene som begynte på skolen i høst med store forventninger og litt for store skolesekker, som skal bygge og bære landet vårt i framtiden. Den lærelysten de startet livet med, må vi ta godt vare på så den ikke forsvinner, sa Stoltenberg.
Han trakk også fram det viktige arbeidet som er blitt gjort mot frafallet i videregående opplæring og nevnte spesielt Stovner videregående skole i Oslo. Der har frafallet i en årrekke vært høyt, nå er trenden snudd takket være tett oppfølging av hver enkelt elev. Statsministeren vet minst like godt som oss at det arbeidet er svært ressurskrevende, det handler ikke bare om god vilje og gode rutiner.
Den nye ledelsen i Utdanningsforbundet med Mimi Bjerkestrand i spissen har allerede utfordret regjeringen på flere områder. I tillegg til det vi har nevnt her, er bedre status for og økt rekruttering til læreryrket og styrket kvalitet i barnehagene hovedpunktene. Det kommer til å koste mange milliarder kroner i årene som kommer, men det vil også gi mye tilbake. Gro Harlem Brundtland ble kjent for sine ord om at det er "typisk norsk å være god" i forbindelse med et vinter-OL for noen år siden, det bør også gjelde i barnehage og skole. Det er ikke nok å ta gull i Vancouver i februar.