Ikke å anbefale
Hvorfor bør man velge barnehagelærerutdanning? Kan Røe Isaksen svare på det?
Det er helt og fullt forståelig at det ikke er den store oppgangen i søkertallene til barnehagelærerutdanningen.
Det er mye smartere å ta allmennlærerutdanning eller utdanning som barnevernspedagog. Da har du flere yrkesvalg. Som barnehagelærer er det ikke engang sikkert du blir foretrukket i barnehagen.
Hvis du utdanner deg til barnehagelærer med tanke på at du vil bli barnehagestyrer, er det på forhånd greit å vite at du er sidestilt med faglærere eller allmennlærere som på sin side kan velge å være pedagogisk leder, styrer, rektor eller lærer i skolen.
Hvis du utdanner deg til barnehagelærer i den tro at utdanningen gjør deg best kvalifisert til jobben som pedagogisk leder i barnehagen, er det på forhånd kjekt å vite at du er sidestilt med allmennlærer, spesialpedagog eller med barnevernspedagog med videreutdanning i barnehagepedagogikk.
Hvis du tenker at barnehagelæreren er den som best kan ivareta skolestarteren, er det bare det å si at det stadig sjeldnere søkes etter barnehagelærer i skolen. Barnehagelærere er ikke sidestilt med allmennlærere.
Så til hvilke jobber bør man helst ha barnehagelærerutdanning egentlig? Hvis du som utdannet barnehagelærer jobber i en barnehage sammen med ufaglærte på dispensasjon, kan du risikere at den ufaglærte tjener like mye som deg.
Som barnehagelærer kan du risikere å tjene det samme som en som har kommet rett ut av grunnskolen. Dommen i en gammel arbeidsrettssak sier at personen på dispensasjon skal ha samme betaling som den med utdanning, siden de gjør samme jobb (?!)
Kunnskapsdepartementet må ha fint lite tro på utdanningen, siden det tillater at barnehagelæreren uten videre kan byttes ut med folk med andre utdanninger.
I barnehagelærerutdanningen lærer man bl.a. om lekens enorme betydning for læring og sosialisering. Da ikke minst frileken. Barn trenger allsidige, autentiske erfaringer, og stort rom for lek til å videreforedle disse erfaringene. Likeledes samspill med barn og ikke minst voksne som skal støtte barnet i utviklingen og hjelpe barnet til å omdanne erfaringene til språk og kunnskap. Dette krever også kunnskap om barnets utvikling på de ulike områder.
Dette er det barnehagelæreren som skal være ekspert på, i og med at barn i førskolealder lærer kvalitativt annerledes enn eldre barn. Barnehagelæreren er en kunnskapsrik person, med et enormt viktig oppdrag, så opptakskravene bør ikke være for lave. Barnehagelæreren må stå opp faglig for sine metoder.
Det jeg ser, er at det tas stadig mindre hensyn til hvordan små barn lærer. Barnehagen blir stadig mer «skolsk.» Nå snakkes det til og med om lærebøker for barnehagebarn.
Barnehagemetodene (som bygger på mye forskning og lang praksis) byttes nå ut med skolemetoder som fungerer bedre på eldre barn.
Selv valgte jeg førskolelærerutdanningen fordi jeg trodde det var den som satte meg best i stand til å jobbe med barn i førskolealder (og skolestartere). Jeg har etter hvert erfart at man er enten idealist eller man er blitt lurt hvis man utdanner seg til barnehagelærer.
Så man må gjerne bruke penger på kampanjer.
– Ikke før barnehagelærere har fortrinnsrett til stillingene som pedagogiske ledere og styrere i barnehagen-,
- ikke før barnehagelærere foretrekkes eller sidestilles som lærere i 1. klasse-,
- ikke før en med barnehagelærerutdanning er garantert høyere lønn enn en ufaglært i barnehagen,
– ikke før barnehagelærerne får drive på med barnehagepedagogikk de har lært i utdanningen sin, i stedet for å bli presset av politiske oppfatninger om hvordan barn lærer-,
Ikke før det kan jeg anbefale ett eneste menneske å velge en slik utdanning.