Hvorfor svake leseferdigheter?
Forklaringen på Pisa 2006 og nasjonale prøver kan være at det er for mange konkurrerende aktiviteter i norsk skole.
Ikke-faglige aktiviteter gir barna nyttige erfaringer, kunnskaper og ferdigheter, men tidsbruken kan medføre at norskfaget blir skadelidende av tre grunner: ikke-faglige aktiviteter knyttes i begrenset grad til leseopplæring, timer tatt fra norskfaget er vanskelig å erstatte og aktiviteter kan ødelegge kontinuiteten i leseopplæringen.
En annen forklaring kan være at elever som sliter med lesing får kvalifisert hjelp for sent. Dette øker risikoen for at leseferdighetene til svake og middels gode lesere stagnerer etter begynneropplæringen. Lesing er en sammensatt ferdighet som bygger på kompliserte prosesser. God leseferdighet avhenger både av at teknisk lesing og leseforståelse fungerer godt. Det kreves kunnskap og innsikt om strategier og prosesser, og gode analytiske verktøy for å skjønne hvor det stopper opp og hvordan eleven kommer videre. Svake leseferdigheter kan ha ulike årsaker, og hjelp til barn som sliter med lesingen må derfor være tilpasset den enkeltes spesielle behov.
En annen forklaring kan være at øvelse og drilling ikke vektlegges i tilstrekkelig grad. Mangel på øvelse gjør at leseferdigheter ikke overlæres. Dette er nødvendig for å bli en god leser.
På 5. trinnet møter elevene krav til effektiv lesing da de får fagbøker i ulike fag. Å tilegne seg kunnskap fra bøker stiller krav til leseferdighetene. Mange elever oppfatter ikke teksten i lærebøkene godt nok fordi lesestrategiene de har tilegnet seg ikke er gode og effektive. Konsekvensen blir at disse elevene bruker all sin energi på den tekniske lesingen slik at lesehastigheten blir lav, leseforståelsen dårlig samtidig som motivasjonen synker.
Hva kan gjøres for å bedre leseferdighetene?
Leseopplæring må prioriteres og timer til norskopplæring må beskyttes. Videre bør lesing og skriving i sterkere grad bli elementer i ikke-faglige aktiviteter. Det må skapes rom for lesetrening på skolen samtidig som foreldre på ulike måter støtter skolen i arbeidet med å gi elevene gode lesevaner. Vi trenger videre en nasjonal handlingsplan som vektlegger tidlig og kvalifisert hjelp for elever som strever med lesing og skriving og som samtidig vektlegger videreutvikling av leseferdigheter for alle elever uansett ferdighetsnivå.