Hvordan kan lærere utvikle seg gjennom veiledende, digitale nettverk?
Lærerutdanningen ved Høgskolen i Bodø utvikler nettveilederen "Lærerforum"(www.laererforum.net) i samarbeid med universitetene i Oslo, Tromsø og Leuphana universität, Lüneburg, Tyskland, høgskolen i Nesna, Statped-Nord og noen kommuner i landsdelen med skoler og pedagogisk-psykologiske distrikts- og tjenestekontor. Drøftinger og løsninger av praksisnære utfordringer i skolen er en overliggende målsetting, hvor lærere gjennom digitale nettverk kan sette ord på hva som oppleves som problembasert praksis. Kanskje er jeg ikke så alene om mine utfordringer som jeg kanskje noen ganger tror? En søndag kveld kan for eksempel 8 – 15 personer være online, kanskje med ønsker om å få noen gode tips til mandag morgen i møte med gruppa eller klassen min? I skrivende stund, den 16. november 2009, kl 1915 deltar seks personer i det digitale nettverket.
Med utgangspunkt i innkomne, praksisnære problemer er det utviklet ni overliggende veiledningsområder. Ved hjelp av disse inviterer den distanseovergripende veilederen sine deltagere til læring av og med hverandre med konstruksjon og utvikling av kunnskap gjennom sosiale, distanseovergripende nettverk.
De innkommende spørsmål er anonymisert i form av brukernavn, men hvor den profesjonelle veiledningen fra et sammensatt team på ni fagpersoner fremkommer med fulle navn. Vår erfaring er at særlig nyutdannede lærere og lærerstudenter benytter nettstedet med anledning til å få gode råd i det daglige arbeidet med elever, kolleger, ledelse og foreldre. Vi mener i så måte at forumet er meget nyttig i forhold til bevisstgjøringen av problembasert praksis gjennom påmelding i det sosialt, distanseovergripende nettverket med motto, "Læring av og med hverandre". I tillegg til de profesjonelle veilederne inviteres også de registrerte brukerne til å gi oppfølgende kommentarer og spørsmål tilknyttet både egne og andres case. Disse fremkommer for tiden med nesten 1000 biveiledninger.
Det er pr i dag registrert 261 brukere i tillegg til de nær 170 000 personene som mer anonymt har vært innom sidene. Vi innser for øvrig at nettveilederen burde vært bedre kjent i skolen og lærerutdanningen med oppfølgende innsatser gjennom ulike skoleprosjekter og forsterket bruk i lærerutdanningen. Det er her vesentlig å fremheve læreres og studenters muligheter for kunne møtes i et distanseovergripende nettverk med utvekslinger av erfaringer om godt skolehåndverk.
Brukerne får for øvrig direkte kommentarer til enkeltspørsmål, hvor mange ønsker svar på spørsmål tilknyttet lese-skrive- og matematikkopplæring foruten å kunne hjelpe barn og unge med samspillsvansker. Mobbing inngår som et sentralt område, hvor også myndighetene våre markerer seg i forhold til forsterkninger av Opplæringsloven sammen med økonomiske bidrag til landsdekkende prosjekter som Zero og Olweus. Mobbing har i så måte nulltoleranse med politiske og landsdekkende målsettinger om utvikling av gode arbeidsmiljø for alle skoletilsatte, hvor også elever skal kunne føle seg trygge på både skoleveien og i skoletiden.
Skole-hjem er et tilliggende veiledningsområde med ofte utfordrende samarbeidsformer for lærere, ledelse, elever og foreldre. Her fremkommer spørsmål tilknyttet kollegiale forhold, hvor også skolens ledelse blir utfordret ved å vise hensyn og besluttsomhet blant de berørte parter. I en tidlig fase av forumets utvikling ble det også opprettet et eget veiledningsområde for distriktsskoler, men på grunn av ofte nære, gjenkjennbare relasjoner i mindre miljø, ble det besluttet å legge dette ned til fordel for mer generell bruk av de større og mer allmenne veiledningsområder.
Som hovedansvarlig for nettveilederen er det ønskelig at den også kan bli et tjenlig redskap i den nye lærerutdanningen med økt vektlegging på pedagogikk og elevkunnskap sammen med praktisk tilknytning. Her skal det også vises hensyn til nyutdannede lærere gjennom oppfølgende mentorordninger. Lærerforum har et eget veiledningsområde for denne målgruppa som igjen kan ses i sammenheng med den mer fysisk, tilstedeværende veiledningen.
Det overliggende tre-årige prosjektet, Praksisrettet veiledning i grunnopplæringen (PVG) støttes av Norges Forskningsråd. Det er følgelig både veilednings- og forskningsbasert med utvikling av både artikler og lærebøker i kjølvannet av den distanseovergripende veiledningen.