Hva med fornying og oppdatering av kompetanse og kunnskap?
Lærerløftet er sikkert bra for mange lærere, men hva med oss som trenger fornying og faglig oppdatering innenfor fag vi allerede har?
Jeg mener det ville vært fornuftig å legge opp til en jevnlig studiepermisjon for lærere, slik leger har, for eksempel en viss tid hvert fjerde år.
Jeg vet at det i teorien er satt av tid til faglig oppdatering i arbeidstidsavtalen vår, men med det tidspresset vi lærere jobber under er det vanskelig å prioritere nok tid til dette. Det er også en stor kvalitetsforskjell i det å studere intensivt og det å snike inn litt faglig oppdatering her og der. Vi er pålagt å holde oss faglig oppdatert, men det legges i liten grad opp til at dette skal være gjennomførbart utover et minimum fra arbeidsgivernes side.
Denne studiepermisjonsordningen kunne for eksempel brukes til å sørge for at lærere har tilstrekkelige digitale ferdigheter og lærer å bruke digitale ressurser på en fornuftig måte i undervisningen. Dette er en stor mangel i den IT-satsingen som har funnet sted i norsk skole.
Videre kunne ordningen brukes til å sørge for at den enkelte lærer fikk både faglig og didaktisk oppdatering. Her kunne man fått tid til å ta tak i nye undervisningsmetoder og nye verktøy på en god måte. Dette kunne gjøre lærerstanden mer endringsvillig og mindre konservativ.
Det er jo som oftest mangel på tid og ikke vilje som gjør at lærere ofte fortsetter å undervise "slik de alltid har gjort".
En slik ordning måtte naturligvis stille krav til innholdet i studiepermisjonen og den måtte følges opp av arbeidsgiver i etterkant for å sikre at den brukes fornuftig, men jeg har stor tro på at en slik ordning ville gitt inspirasjon til mange lærere og ført til bedre undervisning.