Hva er et læringssyn og hvilket er vi lovpålagt å følge?
Vi er pålagt i forskriftsform å følge den generelle delen av læreplanen. Dvs. L93 som er den generelle delen til L97 og som fortsatt er den generelle delen til K06. Det er det ingen som følger.
Kommentert artikkel:
http://www.utdanningsnytt.no/templates/udf20.aspx?id=31954&epslanguage=en
Lærerne følger ikke det læringssynet som vi er pålagt. Vi arbeider etter Skinner og ikke etter det lovpålagte "Sosiokonstruktivistiske" læringssynet. De fleste skolene har ikke hørt om dette læringssynet, langt mindre vært i stand til å arbeide etter det. Jobber man etter Skinners læringssyn er nivådeling bra. Arbeider man etter det sosiokonstruktivistiske læringssynet er nivådeling ingen fordel.
Med dette læringssynet vil alle elevene være ressurser som arbeider i et fellesskap. Alle elevene hjelper hverandre med å konstruere ny kunnskap i et fellesskap. I dette arbeidsfellesskapet vil problemløsningsarbeid være det bærende prinsippet. Vi produserer kunnskap og ikke reproduserer ferdigtygde fakta. Dette er også det utgjør forskjellen på læring og husking. Det sosiokonstruktivistiske læringssynet trenger de fem grunnleggende ferdighetene.
Når det gjelder Skinners læringssyn, er de fem grunnleggende ferdighetene bare til plunder og heft. Strinda videregående i Trondheim bruker Skinner og da er nivådeling best. Men de har egentlig ikke lov til det.