– Vi utjevner forskjellene
– Den sosialdemokratiske enhetsskolen har reprodusert sosiale forskjeller som vi nå har snudd, sier utdanningsbyrådet (H).
Ødegaard har vært sentral i utviklingen i Oslo-skolen siden han tiltrådte stillingen i 2003.
Han reagerer på at leder for kultur- og utdanningskomiteen i bystyret, Knut Even Lindsjørn i SV nå forsøker å hviske ut uenigheten i skolepolitikken.
Les saken i Utdanningsnytt.no fra i går: – Oslo-skolen er SV-politikk
– Vi har hatt en bred enighet om tiltakene som er gjort på borgerlig side, mens det har vært en gjennomgående uenighet med Arbeiderpartiet og SV. SV har jo løpt fra sitt program når det kommer til skolepolitikken. Dette er etter min mening det området hvor man ser de største forskjellene mellom politikken til den rød-grønne regjeringen og de borgerlige partiene, sier Ødegaard.
Krever åpenhet
Han mener Oslo-modellen med prioritering av basisfag, knallhard satsing på leseopplæring og grundig kartlegging er veien å gå for resten av landet.
– Det første jeg gjorde som utdanningsbyråd var å innføre lese- og skriveopplæring fra 1. trinn. Den gangen husker jeg det var kontroversielt fordi det ville være for store krav til en 6-åring, sier Ødegaard.
Oslo har også stor åpenhet om elevresultatene, noe som gjør at alle kan sjekke tilstanden på sin skole, og naboskolen.
– Jeg er for åpenhet om resultater, ikke hemmelighold slik regjeringen går inn for. Folk flest må ha tilgang til informasjon om barna faktisk lærer å lese og skrive. Det er uakseptabelt at 20 prosent av norske elever er under kritisk grense i matematikk, og at 30 prosent dropper ut av videregående, sier Ødegaard.
– Har ikke tippet over
Han er overhodet ikke med på at man i Oslo har tippet over mot for mye resultatorientering og testfokus.
– Jeg tror vi er veldig langt fra å tippe over. Man må huske bakteppet her. Vi kan ikke overse at landet med høyest ressursinnsats og høyest lærertetthet i Europa skårer middels sammenlignet med sammenlignbare land i Europa, sier Ødegaard.
Noen lærere og rektorer hevder Oslo-skolen er blitt et dokumentasjonsvelde. Bør ikke en Høyre-skole bety mindre byråkrati?
– Resultatene taler for seg selv. Hadde det vært for mye byråkrati og for lite tid til andre oppgaver, så ville vi ikke fått resultater. Dette har sammenheng med god ledelse, sier Ødegaard.
Så lærerne som hevder det motsatte ønsker du ikke å lytte til?
– Jeg lytter til alle lærerne i Oslo, og jeg har besøkt alle skolene i Oslo for å være tett på. Det er noe jeg prioriterer, sier Ødegaard.