– Oslo-skolen er SV-politikk
SV mener Oslo-skolen ligger nærmere SVs skolepolitikk enn Høyres. – Nei, Oslo fører klassisk Høyre-politikk, og venstresiden kommer etter, sier Kristin Vinje (H).
Utdanning har i siste utgave av bladet tatt for seg utviklingen i Oslo-skolen som nå framstår som det nasjonale idealet innen skoleutvikling. Nå krangler politikerne om Oslo-skolen er venstresidens politikk eller om det er en Høyre-skole.
– Høyre liker å fremstille mye av det positive ved Oslo-skolen som sin politikk. Problemet er at det ikke er sant. Oslo-skolen ligger mye nærmere SVs skolepolitikk enn Høyres på de vesentlige punktene som betyr mye på innholdssida av skoledagen, sier leder av kultur- og utdanningskomiteen i bystyret, Knut Even Lindsjørn (SV).
Han mener utdanningsbyråd Torger Ødegaard (H) og Høyre tar altfor mye av æren for de positive trekkene ved Oslo-skolen.
– Overdrevent testregime
– Det Høyre har æren for er innføring av osloprøvene, oppbygging av et skjemavelde uten sidestykke, ressurssituasjonen og veldig mye pompøst ideologisk sprøyt som heldigvis ikke gjennomføres, sier Lindsjørn.
Han trekker fram frislipp for private skoler, karakterer fra 5. klasse, valgfritt sidemål og bonusordninger for lærere som eksempel på det han kaller sprøyt.
– Men det er mye positivt som har skjedd i Oslo-skolen de senere årene. Det forsterkede fokuset på at alle skal lære å lese, skrive og regne, flere undervisningstimer, igangsetting av leksehjelpprosjekter på mange skoler, forsterket fokus på minoritetselever, forsøk med heldagsskoler og mye annet er veldig bra og helt i tråd med SVs politikk, sier Lindsjørn, som imidlertid roper et varsku om for sterk resultatorientering.
– Hovedutfordringene for Oslo-skolen er ressurser, et overdrevent testregime som i for stor grad styrer hverdagen og en voldsom byråkratisering av lærernes tid, sier Lindsjørn.
– Klassisk Høyre-politikk
Kristin Vinje sitter i kultur- og utdanningskomiteen for Høyre og ler litt av Lindsjørns utfall.
– Det synes jeg ikke høres riktig ut, for å si det mildt. SV har tradisjonelt vært mer for myke verdier, lek og moro og frukt og grønt. Det er Høyre som har innført kartlegging, styrket timetall og stått for åpenhet om resultatene, noe venstresiden har vært imot. Vi oppfatter det heller som at venstresiden nå kommer etter høyresiden i skolepolitikken, sier Vinje. Hun mener Oslo fører klassisk Høyre-politikk innenfor skole, og at Oslo er en god rollemodell for resten av landet.
Utdanning har i denne ukens hovedoppslag snakket med lærere og rektorer som mener Oslo-skolen er i ferd med å tippe over til kun å være opptatt av testing og resultater.
– Det kan helt klart tippe over, men vi har veldig mye å gå på før det skjer i Oslo. Dette er en ny måte å jobbe på for lærerne, og det er en overgang, men det må testes for at vi skal vite noe om tilstanden i skolen. Jeg tror også elevene liker å bli testet og stilt krav til, sier Vinje.
– Store sosiale forskjeller
Venstre-politiker Kjell Veivåg var tidligere byråd for kultur og utdanning, og nå er han nestleder i kultur- og utdanningskomiteen i bystyret. Han mener Oslo har gjort svært mye riktig de siste årene, men at det fortsatt er store utfordringer framover.
– Oslo er en by med til dels store sosiale forskjeller. Det har alltid vært et skille mellom øst og vest. Den store utfordringen som skolen står overfor, er å bidra til å jevne ut denne forskjellen. Dette kan ikke skolen gjøre alene, men det er viktig at skolen er bevisst på sin del av oppgaven. I praksis handler dette om at alle elever må få de samme muligheter til læring og sosial utvikling, uavhengig av sosial bakgrunn, skriver Veivåg i en e-post.
20 millioner til videreutdanning
Det var i løpet av hans periode som byråd at den minoritetsspråklige andelen av elevmassen økte til over 30 prosent i Oslo, i dag er andelen over 35 prosent. Han mener lærerne i Oslo har skapt en skole som gjør at Oslo har langt færre og mindre konflikter mellom etniske grupper sammenlignet med mange andre større byer rundt om i verden.
– Men denne jobben må gjøres om og om igjen hver eneste dag og på dette området vil vi ha en permanent utfordring i årene som ligger foran oss, sier Veivåg.
Han mener det nå er lærerkompetansen det må satses på.
– Vi har dyktige lærer i Oslo-skolen, men også de har behov for faglig utvikling. Derfor innførte vi i 2008 "Lærerløftet Oslo". Der har vi satt av 20 millioner i tillegg til midler fra staten for lærere som vil ta fatt på videreutdanning, sier Veivåg.
Utdanning har foreløpig ikke lykkes med å få fatt i utdanningsbyråd Torger Ødegaard (H) for en kommentar.