Gode skoledager uten moro

Lekpedagogikken skal ha plass i skolen. Ikke lag barn til maskiner, skriver lederen i Pedagogstudentene i dette innlegget. Hun reagerer på Kamil Azhar og Lars Olav Skares uttalelser om at lek i skolen er det samme som tøys og leven.

I Utdanning nr 27, 2002, under artikkelen favorittlæreren, kunne vi lese om Kamil Azhar, leder for Norsk Studentunion og Lars Olav Skare, assisterende direktør ved det odontologiske fakultet ved Universitetet i Oslo. De møttes som henholdsvis elev og lærer i 1986, i en hverdag uten tøys og moro.
 
Som leder for Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet, Norges største organisasjon for lærerstudenter, føler jeg det er nødvendig å kommentere artikkelen. Jeg ser med stor bekymring at Azhar og Skare beveger seg ut på tynn is som mener at lek i skolen er det samme som tøys og leven.
 
Tøys og moro blir linket med lek, altså lek er i seg selv tull og kan ikke ses på som et grunnlag for læring. Det er for meg helt uforståelig at lek automatisk blir sett på som unyttig og ikke et grunnlag for læring. Lek er ikke unyttig og alltid tøys og leven! Lek kan være læring.
 
Jeg mener at Skare og Azhar mister fokus når de forsøker å skildre skolehverdagen. Fra deres ståsted har skolen gått av hengslene og de mener at leken er et onde i skolehverdagen.
 
Det kan virke som de ikke klarer å skille mellom ordene lek og læring, derfor vil jeg her presentere noen faktaopplysninger.
 
Hva er så læring?
Læring er en kontinuerlig prosess. Hva betyr det? Det vil si at vi gjør erfaringer hele tiden, under søvn og i våken tilstand. Læring forsterker eller forandrer vår atferd.
 
En annen måte å beskrive læring på er å si at læring er forandringer i individets atferd grunnet erfaringer, dvs. at læring er det som skyldes erfaringer fra miljøet, og ikke modning (som er styrt av arv). Læring er relativt varig, og den er et resultat av øvelse og/eller innsikt.
 
Frode Søbstad viser til at læring i skolen ikke bare er et resultat av planmessig undervisning i skolen, dvs. formell læring, men også et resultat av alle de erfaringene vi gjør, også i uformelle situasjoner. Det betyr at alt vi gjør påvirker oss videre i større eller mindre grad. Vi kan med andre ord snakke om hvilke typer prosesser/erfaringer som gir hvilke typer læringsresultater.
 
Ivar Bjørgen, som er professor i psykologi ved Psykologisk institutt, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), sier at læring er en kontinuerlig prosess og må bygge på den erfaringsstruktur som foreligger hos den som lærer (Bjørgen 1991:26).
 
Hva er lek?
Lek er en mangesidig aktivitet som ikke lar seg fange i en enkel definisjon. Men man kan si at lek er en frivillig og lystbetont aktivitet der man går ut av hverdagsvirkeligheten og inn i en verden med sine egne regler. Leken er et mål i seg selv, fordi den er dypt menneskelig, den gir glede og livsmot, skaper trivsel og gir rom for å dyrke øyeblikket her og nå.
 
Leken kommer innenfra, og styres av den som leker. Leken gir oss mulighet for å glemme oss selv, den fører oss ut av den tilvante virkeligheten og inn i lekens verden. Lek er også utvikling av personlig identitet, læring og fellesskap (jf. Erikson 1968, Lekende læring 97).
 
Det er også slik at tradisjonell undervisning kan være lek for noen. I vid forstand er lek indre motivert og noe som kommer naturlig. Det vil si at oppfatningen av at noe er lek er et personlig anliggende for barnet.
 
Vi ser ut fra dette at læring er et overordnet begrep mens lek er en av mange metoder man bruker for at barn skal tilegne seg kunnskap. Og det er dette som er så utrolig viktig. L97 sier også at opplæringen skal gi næring til leken og leken skal gi næring til opplæringen.
 
Jeg vil nå forsøke å skissere hvordan lek kan brukes som et virkemiddel for læring.
Lek kan være en del av:
- fagundervisningen
- tema- og prosjektarbeid
- elevenes valg
- SFO, friminutter og fritid
 
Som dere ser, kjære Skare og Azhar, behøver ikke lek bare være tøys og moro, men et utgangspunkt for gode læringsmuligheter og situasjoner. Gjennom leken lærer barna faget på en annen måte, med et annet utgangspunkt enn den tradisjonelle undervisningen. Lek kan som sagt være en metode og et supplement til undervisningen. Lek er barns egne genuine måte å lære på.
 
Jeg mener på det sterkeste at lek skal være en del av undervisningen! Lekpedagogikken skal ha plass i skolen. Ikke lag barn til maskiner. La dem få utfolde seg og bruke et av redskapene de er eksperter på som utgangspunkt for læring: Leken.