Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør

Den siste tiden har det foregått en kamp for tilværelsen på instituttet for barnehagelærerutdanningen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Dette kommer av et stort og sammensatt økonomisk problem som følge av, blant annet, at utdanningen vår ligger i en lav tildelingskategori, og en tildelingskategori under grunnskolelærerutdanningen. Slik er det, selv om Kunnskapsdepartementet mener at barnehagen er et av de områdene det skal satses stort på og selv om barnehagelærerutdaninngen er dyrere i drift enn grunnskolelærerutdanningen, blant annet på grunn av forskjellige måter praksis må løses på. 

Det er jo ikke noe nytt at en føler seg lurt og tilsidesatt av politikerne i vårt yrke. Men det er heller ikke hovedpoenget i dette innlegget. Det som derimot er både nytt og poenget, er at studentene på barnehagelærerutdaninngen ved HiOA føler seg lurt og tilsidesatt av ledelsen.

Gjennom hele utdanningen legges det vekt på begreper som medvirkning, anerkjennelse, god ledelse gjennom åpenhet, dialog og forankring i hele gruppen gjennom hele prosessen når det skal gjøres store og inngripende endringer.
Det er da ganske paradoksalt at det er akkurat det studentene ved samme institutt ikke opplever at de blir møtt med fra ledelsen.


Kutt i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning

For å oppsummere saken har blant annet fordypningsporteføljen til alle tre programmene, heltid, deltid og arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (ABLU) blitt ribbet til beinet for å spare penger.

Ribbeprosessen har foregått i ledergruppen, uten å ta med studentene i prosessen, som gjør at de føler seg lurt, mindreverdig og overkjørt. All informasjon som har kommet frem til studentene er det studentrepresentantene som har videreformidlet, det er ikke kommet noe informasjon om dette direkte fra ledelsen.

Først ble det presentert en relativt akseptabel portefølje, og selv om det ble plukket noen fjær, kunne studentene trøste seg med at deltidsstudenter kunne søke seg inn på heltid sine fordypninger. Ingen var fornøyd med porteføljen, men den kunne aksepteres med tanke på at den økonomiske situasjonen er som den er.

Kort tid etter legges det frem at det nå er fattet vedtak på porteføljen, men den porteføljen som er vedtatt, har et helt annet innhold enn den studentene ble forespeilet. I tillegg kommer det frem at deltid likevel ikke kan bytte over til heltidsfordypningene, slik det har blitt gjort ved HiOA i mange år, senest høsten 2015. Dette er også en løsning ved flere andre barnehagelærerutdanningen andre steder i Norge.


Stor motstand blant studentene

Nå starter reaksjonen hos studentene, dette godtar ikke studenten. Det gjøres undersøkelser blant studentene på deltid som viser at 97 prosent ikke ønsker den nye løsningen, studentombudet blir kontaktet og tar saken og seksjonsledere ved instituttet blir involvert i saken av studentene. Saken legges også ut i gruppen «BLU følgegruppe for barnehagelærerutdanningen» på Facebook som har som oppdrag å følge den nye barnehagelærerutdanningen, her blir det store reaksjoner og en lang diskusjon.
Ledelsen kaller etter alt dette inn til et møte. Her blir studentene informert om at de nå har gjort nye beregninger og kan stille med et annet alternativ. Dette alternativet er like lite attraktivt som det vedtatte, og studentene må svare umiddelbart på hvilket alternativ de ønsker. Etter en diskusjon får studentrepresentantene kvelden på seg til å høre med sine klasser om hvilket alternativ som er ønskelig. Uten at studentene har fått noe informasjon om hva de forskjellige alternativene egentlig inneholder må de ta en forhastet avgjørelse.

Det stilles spørsmål ved om Universitets- og høyskolelovens §4-1 Studentorgan er blitt ivaretatt i denne prosessen. I 4. ledd står det at Studentorganer skal høres i alle saker som angår studentene på det aktuelle nivået. I denne saken det er fattet vedtak i en sak som angår og påvirker studentene i aller høyeste grad uten at studentene har blitt tatt med i prosessen i det hele tatt. At det må gjøres noe for å bedre den økonomiske situasjonen er det ikke tvil om, men hvordan det skal gjøres bør og skal diskuteres med dem det angår, nemlig studentene.


Gi rom for medvirkning

Det stilles også spørsmål ved at studenter ikke kan få bytte fra deltidsfordypning til heltidsfordypning når dette er noe som er blitt praktisert helt frem til i år, og fortsatt vil praktiseres ved andre høgskoler som tilbyr barnehagelærerutdaninngen.
Det finnes andre, og med høy sannsynlighet bedre, løsninger enn det ledelsen har gått inn for dersom ledelsen bare er villig til å åpne opp for å være anerkjennende overfor, gi rom for medvirkning til og drive godt ledelsesarbeid gjennom dialog og åpenhet med studentene. Gå foran med et godt eksempel og gjør som dere lærer oss at vi skal gjøre!

  

Iselin Dagsdotter Sæterdal er påtroppende leder for Studentrådet ved barnehagelærerutdanningen ved Høgskolen i Oslo og Akershus og nestleder i studentenes fakultetsråd