Fysiske og praktiske løsninger
For at lærere skal kunne gjennomføre sin yrkesutøvelse må det legges til rette for gode fysiske og praktiske løsninger ved skolene, og lærere må få vernet sin profesjon.
- Resolusjon vedtatt av årsmøtet i Utdanningsforbundet Nittedal 13.04.2011
Lærerne i Nittedal-skolen jobber med faglige og sosiale opplæringsmål for barn og unge. Lærerne har ansvar for undervisning og individuell oppfølging av den enkelte elev i grupper og klasser. Undervisningen er planlagt og strukturert, og utføres av profesjonelle og faglig kompetente pedagoger.
I arbeidstiden utfører lærerne undervisning, som vi planlegger godt og evaluerer. Vi samarbeider med elevene og hjemmene om utvikling av kunnskap, kompetanse og holdninger. Vi vurderer elevene for å oppnå læring. Vi har en strukturert og løpende dialog med elevene og hjemmene, hvor den muntlige kontakten er vel så viktig som den skriftlige.
Vi samarbeider med kolleger i profesjonelle fellesskap for å løse felles oppgaver. Barn i Nittedal skal oppleve at det er en helhet rundt deres oppvekst. Derfor er det nødvendig med et tverrfaglig samarbeid som noen ganger omfatter flere instanser og profesjoner. Lærerne utgjør da en del av et slikt samarbeide.
For at lærere skal kunne gjennomføre sin yrkesutøvelse må det legges til rette for gode fysiske og praktiske løsninger ved skolene, og lærere må få vernet sin profesjon. Vi skal ikke gjøre oppgaver som ligger under andre profesjoners yrkesområder, ei heller skal de gjøre våre. Det betyr at skoleeier må sørge for at skolenes behov for støtte fra andre profesjoner dekkes.