Fortsatt konfrontasjon og overstyring?
Skolesosialistene, som systematisk har undergravd og spent bein på norsk skole gjennom tiår; er plassert i førersete for å rette opp en skole de selv har destruert. Det bekymrer innsenderen av dette innlegget.
Skolen er utvilsomt den aller største utfordring i dagens politiske Norge. For å reise norsk skole fra sitt nåværende bunn-nivå kreves bortimot mirakler, genigrep, fast hånd og stø kurs. Alt dette har vært fraværende gjennom tiår!
Trykkeren fra Trondheim, Øystein Djupedal, en ekte skolesosialist, er intet unntak: Fremmedspråk nr. 2 skal bort, det er plutselig både slitsomt og krevende og håndtere to språkfag. Vi får notere oss at dagens elever hverken har vilje eller tæl til å håndtere flere språk, selv om dette gikk på skinner med den "gamle skolen".
Lærer og lektorer protesterer vilt; det er og blir en nedbygging av nødvendig kunnskapsbredde i utakt med de fleste europeiske lands høyere ambisjoner. Elevuttalelser tyder på at såkalt fordypning i ett språkfag er tilfeldig og innholdsløst, igjen eksperimentelt uten nevneverdige resultater.
Følger en SVs og Djupedals tankegang er altfor mye slitsomt i norsk skole og elevene bør kanskje få velge bort alt som krever innsats være seg både matematikk, naturfag osv.?
Det var befriende og lese en lektor som sa ifra et det finnes ikke lettvinte løsninger og at kunnskaper alltid vil kreve mye egeninnsats om toppresultater skal nås. Men den nye utdanningsministeren feier for nte' gang lærernes råd og resultatbevisste elever, til side.
Vi får notere oss at norsk skole er en eksklusiv greie for utdanningsstatsråder, departement og skolebyråkrater med hovedpersonene lærere og elever fortsatt parkert i baksete.
En må virkelig beundre den norske lærerstand. Foruten å bli overkjørt av politikere og pedagogiske "eksperter" blir hele 15 prosent eller hver sjuende lærer utsatt for vold, truet med vold og trakassert. Ingen annen yrkesgruppe, utenom politi og vaktselskaper, ville tolerert denne situasjonen.
Faren er nå at vi får fortsatt lærerflukt til godt betalte jobber til næringslivet hvor det er skrikende behov etter kompetent arbeidskraft.
Karakterer, eksamener, kunnskapstester og disiplin er det siste SV vil opprettholde og styrke. Ja, karakterer og eksamen er i SVs skoleverden bortkastet når t.o.m. opptak til våre lærerskoler skal skje uten opptakskrav .
Skolesosialistene har klippetro på kvantitet selv om vi har mer tro på en rådyktig lærer i en klasse enn tre "halvstuderte røvere" i samme. Elever som vil noe, og det er langt de fleste, trygler om at det må bli ro i klassen og mer disiplin, men er det et ord Djupedal & skolesosialistene hater dypt og inderlig, så er det nettopp ro, orden og disiplin. Tyske elever på besøk i Norge er rystet over rot og kaos...
Men også Djupedal bør behandles med rettferdighet. Utdanningsministeren frir til norske forskere med adskillig mer penger både til grunnforskning og anvendt forskning hvilket er bra. Men det henger liksom ikke helt på greip likevel: Mens forskning skal styrkes, er det så langt ikke mye oppmuntrende hva gjelder skolen i bunn som kunnskapsplattform for forskning; det blir liksom et flott hus med dårlig grunnmur.
Så langt er det altså ingen lyspunkter i norsk skole. Men Kristin Halvorsen skal kaste mer penger inn i Europas største varmestue/lagringsplass med varm-lunch for norsk barn og ungdom for å innfri valgløfter og skaffe seg politisk alibi. Så får det bli det samme med resultatene og bunnplass i internasjonale undersøkelser hva gjelder skolekvaliteter. Er disse menneskene virkelig valgt av oss og må skatteøkninger og oljekroner nødvendigvis kastes rett ut av vinduet?