Flere Aarebroter, takk!

Frank Aarebrot bør inviteres til å holde motivasjonstaler for lærere over hele landet, gjerne ved hver skolestart. Jeg har sjelden opplevd at noen treffer så mange spikere på hodet, uten å være snekker.

 

Lærere er flinke til å snakke seg imellom, på læreværelser, arbeidsrom og i korridorer om forhold de er uenige i, men hvor blir det av protestene og motforestillingene når de samme sakene diskuteres i plenum? Da tier de mange kritiske røster, kanskje bortsett fra en eller to som blir stående alene igjen. Slikt blir det ikke verken samhold eller endringer av. I stedet bare "gjør" lærerne, mer eller mindre resignerte, men resignerte lærere skaper heller ingen forandring.

 

Det koster engasjement og mot å være en Aarebrot, særlig om man tilhører lærerstanden. Dessverre er lærere en altfor uensartet profesjonsgruppe, og etter min mening altfor ettergivende og for lite stolte av å hevde sin profesjon. Lærere er mer opptatte av å gjøre alle andre til lags enn å sette grenser og krav for å hevde egen yrkesstatus. Lærere må tore å hegne om det som fremmer undervisning og læring og samtidig tore å si nei til et utall andre oppgaver som samfunnet (folk flest) mener skolen skal ta seg av. Se gjerne til Robin Alexander som på grunnlag av internasjonale klasseromsundersøkelser spør: "Why still no pedagogy?" Hvorfor denne mangelen på en samlende pedagogisk plattform?

 

Jeg har fått et godt tips av Aarebrot; nemlig å melde meg inn i Forskerforbundet i stedet for Utdanningsforbundet. Etter å ha videreutdannet meg til lektor, har jeg nemlig fått den usannsynlige overraskelsen å bli satt ned i lønn ved å skifte jobb fra grunnskole til høyskole. Dette er så hinsides at de som ikke har opplevd tilsvarende, tror det ikke. Slik blir altså akademikere hilst velkommen i Statens regulativ: Fint at du har hatt pågangsmot til å kvalifisere deg, men dessverre får du ikke lønn for strevet. Er det underlig at det blir lekkasje til ikke-statlige sektorer og dermed lite kontinuitet i undervisning, eller er det rart at vi har alvorlige problemer med å holde et anstendig kunnskapsnivå?