Fagdidaktisk kompetanse
Jeg tror der også er en sammenheng mellom lærerens fagdidaktiske kompetanse og i hvilken grad elever lykkes med sitt skolearbeid.
Mye tyder på at læreren utgjør en forskjell, og at det som skjer i klasserommet er av avgjørende betydning for elevenes læring.(Jfr. f. eks. Dylan Wiliam 2010) Sosial, kulturell og finansiell kapital (jfr. P. Bourdieu)har helt klart betydning for elevers innstilling til sitt skolearbeid, også til deres prestasjoner.
Den kulturelle og sosiale kapitalen bygges også i skolehverdagen, og den offentlige norske skolen kan aldri fri seg fra at lærerens undervisning og tilrettelegging for læring også er av avgjørende betydning. Mange unge på landsbygda på 60- og 70- tallet hentet tro på egen mulighet til å skaffe seg høyere utdanning gjennom læreren.
Jeg tror langt på vei det er slik i dag også. Læreren utgjør en forskjell. Jeg ser gjennom mitt veilederarbeid vekslende kompetanse hos lærere, både i fag og fagdidaktikk. Ansvar for egen læring eller selvregulert læring må læres under kyndig ledelse av dyktige pedagoger. Det dreier seg aldri om å slippe elevene løs på egen hånd uten innlærte strategier, klare forventninger til arbeidet deres og målrettet vurdering.
Tydelig pedagogisk ledelse og uttrykt tro på den enkeltes muligheter er ikke alltid til stede i tilstrekkelig grad. KL06 ga skolen kompetansemål å arbeide etter og full metodefrihet. Hvorfor snakkes og skrives det så lite om lærerens metodekompetanse? Burde vi ikke ta på alvor de store forskjellene som forskning forteller oss at ikke primært er mellom de ulike skolene, men innad i en og samme skole? (jfr. Talis og andre) Jeg bare undrer.....