Evaluert – hva nå?
Evalueringen av allmennlærerutdanningen viser at det er mange feil og mangler i utdanningen. Et av de viktigste funnene er liten sammenheng og helhet i utdanningen. Her blir spesielt forholdet til praksisfeltet trukket frem som en utfordring.
På dette feltet ønsker Studentenes Landsforbund (StL) at allmennlærerutdanningen fjerner skylappene og ser til grunnskolen. Med innføringen av Kunnskapsløftet og nye læreplaner burde lærerutdanningen automatisk snu seg rundt og tilpasse seg den nye virkeligheten i grunnskolen. Det som skjer i grunnskolen må legge premissene for fokuset i lærerutdanningen. Denne utdanningen skal ligge foran, ikke etter grunnskolen i utvikling.
Hvordan skal lærerutdanningen komme i forkant? Evalueringen har, til vår store glede, pekt på forskning og utvikling (FoU). Gjennom en god og systematiske forskning kan lærerutdanningen, inkludert studentene, lære om de prosesser og endringer som skjer. De kommer dermed nærmere grunnskolens virkelighet.
Studenter skal selv ut i skolen og drive skoleutvikling en dag. Gjennom kunnskap kan lærerutdanningen også i stor grad bli en premissleverandør til endringer. Studentene får bedre forståelse for faget og dets utvikling, og de kan i større grad ha et bevisst forhold til det også i yrkeslivet.
StL mener en nå må begynne med innholdet før en forandrer rammene. Sektoren har stor handlefrihet og like stort ansvar for å forbedre utdanningen. Det må stilles tydeligere og sterkere krav til utdanningen slik at institusjonene er sitt ansvar bevisst. I tillegg må studentene selv ta ansvar og kreve den beste lærerutdanningen.
Studenter må ikke bli passive mottakere av kunnskap, dette er elementær pedagogisk teori. Det er derfor viktig å stille like tydelige og sterke krav til studentene som til utdanningene. Lærerutdanningen må ikke bli en fortsettelse på videregående, men være en målrettet utdanning som utvikler studentene til yrkesutøvere.
Da evalueringsrapporten ble sluppet, sa Djupedal klart ifra at sektoren har et stort ansvar for å gjøre lærerutdanningen bedre. Siden 1998 har det vært et enormt fokus på endringer i utdanningen. Vi skjønner at det er en reformtretthet i lærerutdanningen, men håper likevel at institusjonene ser den konstruktive kritikken og lar piggene ligge.
Studentenes Landsforbund oppfordrer sektoren til å ha de seks kjente tjenerne i bakhodet i den videre utviklingen av lærerutdanningen: hva, hvorfor, når, hvor, hvem og ikke minst hvordan.