En tragedie for elevene
Det er på elevenes vegne virkelig en tragede at dramafaget ikke har fått en mer obligatorisk plass i den nye grunnskolelærerutdanningen.
Frafallet i videregående skole og problemene i ungdomsskolen skyldes blant annet den sterke teoretiseringen av undervisningen som har skjedd de senere årene. Resultatet er en skole som domineres av en tradisjonell teoretisk undervisningspraksis, det vil si lytte til læreren, svare på spørsmål og løse individuelle oppgaver. Dette sier elevene selv i elevundersøkelser blir for ensidig og lite stimulerende i lengden, de trenger lærere som kan inspirere og motivere dem til innsats. Her viser forskning at drama kan bidra til å inkludere estetiske læreprosesser som inspirerer, engasjerer og motiverer ALLE elever til innsats og medvirkning i egen læringsprosess. Men det forutsetter selvsagt at lærerne får opplæring i drama som del av lærerutdannelsen! Forskning viser også at læreren trenger både faglig og pedagogisk kompetanse for å lykkes, dvs faglig kompetanse, dramafaglig kompetane og didaktisk kompetanse. Den nye grunnskolelærerutdanningen trenger drama for å lykkes i å integrere teori og praksis og gjøre utdanning meningsfull for både lærerstudenter og elever!