Elever mister karakterer
Hvis elever nå skal miste sine sluttvurderinger/karakterer i fellesfag ved omvalg, vil frafallet i videregående opplæring kunne øke.
Jeg har jobbet mye med frafall i videregående opplæring og sett at mange av elevene som i dag gjennomfører og består har omvalg; enten fordi de ikke var kvalifisert til opprykk til høyere nivå, eller fordi de ikke kom inn på førsteønsket sitt i første omgang. Jeg frykter at hvis allerede beståtte fag skal regnes som nulliteter, så vil gjennomføringsprosenten gå ned.
Under illustrerer jeg poenget med to eksempler, som viser hvordan bestemmelsen om at fag som tas om igjen blir nulliteter kan føre til økt frafall i videregående opplæring.
Eksempel 1: Eleven kommer inn på tredjevalget sitt på videregående trinn 1 yrkesfag, og strever faglig. I fellesfag får han 1 i matte og naturfag, men tar matematikk igjen består på sommerkurs med særskilt eksamen.
På grunn av karakteren 1 og IV (ikke vurdering) i flere programfag (dette var et klart feilvalg) må eleven velge et vg1-kurs om igjen, og stryker atter en gang i matematikk, men står i alle andre fag. Slik vi har praktisert det fram til i dag, har denne eleven bestått vg1. Med "nullitet" vil denne eleven bære med seg stryk.
Eksempel 2:
Eleven har bestått vg1 teknisk og industriell produksjon (TIP) og søker seg inn på vg2 kjøretøy, men kommer ikke inn. I stedet får han plass på vg2 industriteknologi. Eleven består alle fag.
Neste år søker han vg2 kjøretøy igjen, og får plass. Men det var ikke så interessant som han trodde, og han slutter på skolen for å gå i lære som industrimekaniker.
Han mister læreplassen i det bedriften oppdager at alle fellesfagene fra vg2 er nullet ut, fordi han gjorde et omvalg. Slik vi har praktisert det fram til i dag har denne eleven bestått vg2, og vil forhåpentligvis gjennomføre og bestå videregående opplæring. Med "nullitet" vil denne ungdommen bli dropout.
Dersom elevene i eksemplene over hadde søkt om å bli delkurselever (og da beholde karakterene i allerede beståtte fag) ville de hatt mindre sannsynlighet for å bli tatt inn (på grunn av inntaksrekkefølgen; forskriften paragraf 6–27 og 6-29). De ville da også miste anledningen til å kanskje forbedre karakteren i alle beståtte fag, uten å stå i fare for å miste allerede bestått hvis de stryker.
Jeg finner heller ingen god hjemmel i Opplæringsloven eller den nye forskriften som går så langt som utkastet til tolkningen.