Clemets mastodont braser inn i klasserommene

Offentliggjøring av resultatene fra de nasjonale prøvene styrker dreiningen i retning marked og konkurranse innen utdanningssystemet, skriver innsenderen. Han omtaler de nasjonale prøvene som Clemets elefantdyr.

I en kjent barnevits er "fotspor i leverposteien" svaret på spørsmålet: hvordan vet vi at det har vært en elefant i kjøleskapet. Man skal aldri forklare vitser, men ironien er her selvsagt at elefanten ville ha knust alt - dessuten ville den aldri ha fått plass. På tross av størrelsen er det først nå mange ser konturene av Kristin Clemets elefantdyr. Kortversjonen er slik:
 
De nasjonale prøvene overstyrer fagplaner og lærernes pedagogiske autonomi. Bare noen fag og noen læringsmål innen dette utvalget av fag testes. Kombinert med dereguleringsgrep som lokal styring av 25 prosent av undervisningstimene og programfag på ungdomstrinnet er dette livsfarlig for skolen som samfunnets kultur-, motkultur og sosialiseringsarena.
 
Offentliggjøring av resultatene fra de nasjonale prøvene styrker dreiningen i retning marked og konkurranse innen utdanningssystemet. I sin tur legges et effektivt grunnlag for ytterligere privatisering og sosioøkonomisk segregering.
 
Den tynne tråden av logikk innen dette testhysteriet er at "profiler" skal følge elevene som et resultat av prøvene. Det betyr at testresultater må lagres mot personidentitet. I prinsippet får vi etter noen år en gigantisk database der hele befolkningens profiler og resultater fra mange prøver er lagret. Den tynne logikktråden gir at dette er data som aktivt skal brukes; dvs. lærere, skoleledere og flere må ha tilgang.
 
Datatilsynet ser nå ut til å være bekymret. Les brev til departementet datert 11.11.2004. "Tilsynet ser ... at de valgte løsninger i prosjektet reiser flere personvernutfordringer.", "Datatilsynet har forståelse for lærerens synspunkter knyttet til lagring av personopplysninger til hver eneste norske elev i en sentral database. Tilsynet finner lagring i en sentral database særlig betenkelig, da de registrerte er barn." ...
 
Men opplysningene knyttes ikke bare elektronisk mot elevene. Datatilsynet: "Av recordbeskrivelsen fremstår det også som om navn og fødselsnummer på lærer skal lagres i databasen. Datatilsynet kan ikke se at bakgrunnen for å kreve disse opplysningene er nærmere utdypet."
 
Lærernes og skoleledernes arbeidsvilkår presses kraftig. Proklamasjonene om at de lokalt skal ordne dette innen lærernes årsverk er en hån. Lærerne fyller allerede årsverket og mange sprenger det med timer og dager. På barnetrinnet er det få prøver å kutte ned på. På ungdomstrinnet opprettholdes eksamen slik at elevene nødvendigvis må forberedes til denne særegne prøveformen.
 
Lærere innen videregående opplæring ser at "rydding" for plass til mastodonten truer fagligheten og kvaliteten i arbeidet. Muntlig eksamen er på mange måter inne i en fin utvikling, men krever stadig mer arbeid av lærerne. Det er ikke syt å slå fast at antall oppgaver og krav som stilles til lærerne har økt vesentlig de siste årene. Fleksibiliteten den enkelte hadde er kraftig redusert. Funksjonærrollen blir mer fremtredende for lærerprofesjonen.
 
Legg til at det nå er dokumentert at den vanlige lærer i offentlig grunnskole har fått en gjennomsnittlig økning av gruppestørrelse fra 15,9 (97/98) til 17,2 (04/05) (Utdanningsforbundets faktaark 2005:1).
 
Det er selvfølgelig å ønske styrket kunnskapsformidling og best mulig læring i skolen. Det er like selvfølgelig at skoleaktører og "samfunnet" skal ha bedre kunnskap om utdanningssystemet og om hva som oppnås i forhold til mål. Men høyreregjeringen prøver å gi inntrykk av at vi da ikke har noe alternativ; alle må støtte nasjonale prøver.
 
Dette er tull. Alternativer er for eksempel markert styrking av uavhengig skoleforskning, gratis og forbedret kartleggingsmateriell til skole (karakter- og læringsstøttende prøver, diagnostisk verktøy osv.), skolebasert vurdering. De nasjonale prøvene koster millioner av kroner og tusenvis av arbeidstimer - det står ikke på ressursene. Spørsmålet er hvilken utvikling vi ønsker for skolen.
 
Lærere og elever må riste av seg nakketaket til Clemet. Mastodonter er ikke ålreite dyr. De er dessuten forhistoriske.
 
PS: lærerne får en lakmustest på sine profesjonsidealer og sin yrkesetikk dersom elevenes boikott får vind i seilene.