CASEL-undersøkelsen: 11 prosent bedre læringsresultater
Amerikansk forskning kan nå dokumentere at programmer som styrker elevenes sosiale og emosjonelle kompetanse, bidrar til å fremme den faglige læringen.
På noen skoler er det målt en bedring på 11 prosent på tester av fagkunnskaper.
Forskernes problemstilling var hovedsakelig: ”I hvilken grad finnes det en forbindelse mellom sosial og emosjonell læring (SEL) på den ene siden og bedre teoretiske kunnskaper og faglig læring på den andre siden?”
Vi som har jobbet med barns sosiale og emosjonelle læring, gjennom såkalte SEL-programmer, har fått en bekreftelse på sammenhenger vi lenge har kjent til – at systematisk og langsiktig arbeid med å styrke barns sosiale og emosjonelle kompetanse gir bedre miljø i klassen. Og trygge, glade og selvsikre barn har bedre forutsetninger for å lære.
I et dårlig læringsmiljø mangler de voksne en naturlig autoritet, barna kommuniserer dårlig både med hverandre og med voksne. Mobbing, rus og voldelig atferd blir i verste fall oversett av skolen eller slås ned på, altfor sent, med straff og skippertaksløsninger.
Siden Kunnskapsløftet ble innført i norsk skole i 2006, har det vært et økende fokus på fag og læreplaner for å møte kunnskapssamfunnets utfordringer. Fokuset på fag er både riktig og viktig, ikke minst på bakgrunn av de siste årenes internasjonale kunnskapstester, der Norge kommer relativt dårlig ut. Derfor er det interessant å vise til nyere amerikansk forskning, der det nå kan dokumenteres at programmer som omhandler sosial og emosjonell kompetanse, bidrar til å fremme elevenes faglige læring.
En forskergruppe nedsatt av Utdanningsdirektoratet og Sosial- og helsedirektoratet, også kalt Nordahl-utvalget, har gjort en liknende studie, der de vurderte ulike forebyggende program i Norge. Resultatene ble presentert i rapporten ”Forebyggende innsatser i skolen” i 2006. Men – forskergruppen vurderte opplæringsprogrammenes resultater når det gjelder å utvikle generell sosial kompetanse, men vurderte ikke effekten av SEL-programmer på faglige prestasjoner. Det bør etter vår mening gjøres en liknende studie også i Norge. Resultatene kan hjelpe kommuner og skoler i å velge det beste programmet.
Den amerikanske undersøkelsen
CASEL (www.casel.org) er en forkortelse for The Colloborative for Academic, Social and Emotional Learning. CASEL er et uavhengig og non-profit forskningssenter ved University of Illinois i Chicago. Et velrenommert forskerteam har utarbeidet et teoretisk rammeverk for å vurdere ulike forebyggende program. Disse skoleprogrammene kalles ofte SEL-program (social and emotional learning), som er et forebyggingsprogram der sosial og emosjonell læring inngår.
Ved CASEL forskningssenter pågår det kontinuerlig ulike evalueringer av SEL-programmer. En stor metaanalyse av programmet er blitt gjennomført de siste årene med start tidlig på 2000-tallet. Noe av hensikten med undersøkelsen var å gjøre det lettere for skoleledere og kommuner å vurdere hvilke program de skal velge i det lokale forebyggende arbeidet.
Omkring 200 program ble valgt ut, og av disse ble 80 program ansett for å ha oppfylt kriteriene for fortsatt forskning. Mer enn 288.000 elever i alderen 5 – 18 år inngikk i studien. Forskningen ble gjennomført etter en design med intervensjons- og kontrollgrupper. Det ble også gjennomført pre- og posttester.
Ved nærmere analyse sto man igjen med 22 program som forskerne kunne anbefale ut fra de oppstilte kriteriene. Disse programmene har benevnelsen SELECT PROGRAMS.
Programmene har en utførlig veiledningsmanual og en design som er velstrukturert, og som har et langsiktig perspektiv over flere år. Lions Quest (den norske utgaven heter Det er mitt valg), er et av de beste utvalgte SELECT-programmene der de oppstilte kriterier i høy grad er oppfylt.
Noen resultater fra evalueringsstudiene
Der elevene hadde deltatt i SEL-undervisningen, fant forskerne følgende resultater sammenlignet med kontrollgruppen:
• Faglige kunnskaper økte med 11 prosent (Durlak og Weissberg 2007)
• Elever viste signifikant bedre atferd og var mindre engstelige og urolige.
• Elevenes positive holdninger til skolen økte, noe som påvirker deres skoleresultat.
• Klar økning i prestasjoner i kunnskapstester.
• Forbedringer i sosiale og emosjonelle ferdigheter.
• Mindre forekomst av disiplinproblemer
• Mindre risiko for asosial atferd og eksperimentering med rus
• Undervisning med høy grad av interaksjon med elevene førte til bedre resultater både kunnskapsmessig og sosialt og emosjonelt
(www.casel/org/sel/php) (www.casel/org/academics/php)
Den vitenskapsbaserte forskningen støtter altså påstanden om at sosiale og emosjonelle faktorer har en sterk påvirkning på skolefaglig mestring og framgang senere i livet.
Morgendagens arbeidstagere
Hvilken kompetanse vil bli viktig om noen år? Flere og flere næringslivsledere svarer nå at de faglige kvalifikasjonene er viktige, men at andre kvaliteter oppfattes som avgjørende. Man kan sendes på kurs for faglig oppdatering, men å lære en voksen om sosiale relasjoner, hvordan samarbeide og sørge for at alle jobber mot samme mål, det er en oppgave som en sjef helst ikke vil ha. Sosial og emosjonell kompetanse er grunnleggende og bli gjerne uttrykt som ”riktig person” eller ”personlighet” eller ”en som passer til miljøet”. Å gi alle barn mulighet i å trene på slike ferdigheter burde derfor bli en viktig del av norsk skole.
Den amerikanske CASEL-undersøkelsen kan bekrefte den viktige sammenhengen mellom sosial og emosjonell læring på den ene siden og prestasjoner på faglige tester på den andre. Vi trenger en liknende norsk undersøkelse for å få fokus på dette også i Norge. Det er så mye bedre (og billigere) å bygge barn enn å reparere voksne.
Lions Quest – som i Norge heter ”Det er mitt valg” – ble rangert som et av de beste programmene i denne undersøkelsen
Les mer om undersøkelsen: Se www.casel.org. Velg Sustainable Schoolwide Social and Emotional Learning; ”Safe and Sound” for utførlig beskrivelse av metoden og rangering av de ulike programmene. (www.casel/org/sel/php) (www.casel/org/academics/php)
FAKTA:
SEL og faglig læring
Sosial og emosjonell læring (SEL) defineres som en prosess der unge mennesker og voksne utvikler fundamentale sosiale og emosjonelle ferdigheter blant annet i:
• Selvoppfatning
• Selvdisiplin
• Sosial bevissthet
• Relasjonsbygging
• Ansvarsfulle beslutninger
Det er mitt valg
• Det er mitt valg er en del av Lions Norge og er et undervisningsopplegg for alle klassetrinn. Det administreres av en stiftelse med samme navn.
• Programmet legger vekt på forebyggende arbeid, blant annet ved å utvikle skole- og læringsmiljøet og barns sosial kompetanse. Barn og unge får trening i å ta ansvar, kommunisere, få økt selvtillit, ta beslutninger og å sette seg mål.
• Undervisningsopplegget består av fire lærerbøker samt et opplegg for foresatte, en aktivitetsbok og en musikal.
• DMV har per 1.6.2008 utdannet ca. 25.000 lærere siden 1990.
Rundt 25 000 barn blir undervist i DMV hvert år.
• DMV finansieres av midler fra lokale Lions-klubber og den årlige innsamlingsaksjonen Lions Tulipanaksjon. DMV består av daglig leder, tre faste og tre frilansinstruktører, og benytter ekstern kompetanse for materiellutvikling og evalueringsarbeid.
DMV mottar statstilskudd for utgifter til skolering, materiellutvikling og evaluering.