Når Njord (2) blir hentet i barnehagen henger det poser klare med bøker han kan låne med hjem
Tøyveskebiblioteket i Kløfta barnehage gjør det enkelt å låne nye bøker – rett fra garderoben og hjem til familien.
For Anne-Emilie Berge og sønnen Njord (2) har Tøyveskebiblioteket blitt et lite høydepunkt i hverdagen.
– Det er utrolig enkelt, og jeg synes det er en veldig god løsning, sier Anne-Emilie Berge.
Hun er i Kløfta barnehage for å hente Njord (2). I garderoben henger det tøyvesker tett i tett, med bøker som barna kan låne med seg hjem. Tiltaket kalles Tøyveskebiblioteket. Biblioteket i Kløfta fyller rett og slett veskene med bøker og henger dem opp i garderobene. Foreldre kan ta med seg et nett ved henting, og bytte så ofte de ønsker.
– Det blir nesten som en liten gave hver gang, sier Berge.
Leser lite for barna
Så langt har 19 bibliotek i Akershus nådd ut til mer enn 4000 barn med tiltaket.
– Mange foreldre er fanget i tidsklemma, og har ikke tid til å oppsøke biblioteket i en travel hverdag. Med Tøyveskebiblioteket kommer bøkene til dem, sier rådgiver Oddmund Kårevik ved fylkesbiblioteket i Akershus, Buskerud og Østfold.
– Bibliotek og barnehager jobber med det samme – å formidle språk og litteratur – og sammen kan vi bli enda bedre, sier han.
En undersøkelse fra Nasjonalt lesesenter ved Universitetet i Stavanger i 2023 viste at én av tre foreldre med barn mellom tre og seks år leser ingen eller kun én bok i uken for barna sine. Samtidig etterspurte hele 80 prosent av barna selv høytlesning.
Barn som blir lest for før de er to år gamle har dobbelt så stort ordforråd ved skolestart enn barn som ikke bli lest for tidlig.
– Alle barn fortjener å bli lest for, og både bibliotek og barnehager får mye positiv respons fra takknemlige foreldre. Det er tydelig at dette stimulerer lesegleden, sier Kårevik.
Nytt og spennende
I Kløfta barnehage henger boknettene på rad og rekke i garderobene. Assisterende styrer Cecilie von Schlanbusch Huse forteller at prosjektet nærmest har gått av seg selv.
– Vi fikk 32 boknett, og etter bare to dager var alle ute på reise. For oss er dette en kjemperessurs, både fordi bøkene er dyre å kjøpe selv, og fordi biblioteket har fagkompetanse på bøker som vi ikke alltid har tid til å holde oss oppdatert på. Det er lett å plukke med seg Emil eller Pippi, men det finnes så mye annet nytt og spennende som barna elsker, sier hun.
De ansatte løfter aktivt frem Tøyveskebiblioteket i møte med foreldrene.
– Særlig i hentesituasjoner, der det ofte er tid til å slå av en prat. Det handler om å vise at det er lett tilgjengelig og verdifullt for barna, sier Huse.
Ullensaker bibliotek har sendt ut over 100 nett i kommunen – 37 av dem til Kløfta barnehage.
– Alt er tillitsbasert, og responsen har vært fantastisk. Noen ganger er alt utlånt, og vi får meldinger om at barnehagene gjerne skulle hatt flere nett, forteller ungdomsbibliotekar Mia Sørlie Hernager.
Hun håper at flere barnehager i kommunen blir med i prosjektet.
– Vi ser hvor stor effekt det har, både på barns leselyst og på samarbeidet mellom bibliotek og barnehage. Det er så lite som skal til – og det gir så mye tilbake, sier hun.
Stimulerer språket
Kløfta barnehage har 144 barn, og over 90 prosent er flerspråklige, fordelt på mer enn 30 språk. For pedagogisk leder Louise Tørnvall er det tydelig at boknettene gir mer enn bare lesestoff.
– Dette er et språkstimulerende tiltak, og det styrker hjem – barnehage-forbindelsen. Foreldrene får verktøy til å støtte barnas språkutvikling, og det gir dem også en mulighet til å snakke sammen på sitt eget morsmål, sier hun.
Tørnvall understreker at bøkene kan brukes på mange måter, selv om man ikke forstår all teksten.
– Man kan se på bilder, stille spørsmål og snakke om hva som skjer i boka. Det er verdifullt – på alle språk, påpeker hun.
Deler leseopplevelser
Anne-Emilie Berge setter stor pris på tøyveskebiblioteket. Selv om de er en lesende familie, har bokposene gitt dem nye impulser.
– Jeg liker å gå på biblioteket, men vi får litt andre bøker gjennom Tøyveskebiblioteket. Bøker jeg kanskje ikke ville valgt selv, som handler om følelser og utfordringer barn møter i hverdagen. Det åpner opp for samtaler hjemme, forteller hun.
Njord har en storesøster på sju som akkurat har lært seg å lese.
– Hun velger ofte boknett og leser for lillebror hjemme, sier Berge.
Hun håper at boknettene kan bidra til at barna deler leseopplevelser seg imellom.
– Njord er fortsatt liten, men jeg tenker at de eldre barna kanskje snakker sammen om hvilke poser de har hatt. At det blir noe de utveksler og diskuterer – det synes jeg er kjempepositivt, sier hun.