Olivier (6) sjekker hva som skjuler seg bak QR-koden.
Olivier (6) sjekker hva som skjuler seg bak QR-koden.

– Skjerm har kommet for å bli i barnehagen

– Jeg ser at det på søndag var ti stykker innom og skannet kodene vi har satt opp, det vises på loggen, forteller barnehagelærer Malin Lifvergren.

Publisert Sist oppdatert

I Nordre Ås barnehage på Holmlia i Oslo bruker de digitale hjelpemidler daglig.

– Barn av i dag har en digital barndom, det kan vi ikke fornekte og vi i barnehagen må henge med. Vi som jobber i barnehage er mye mer beviste på hvordan vi bruker digitale verktøy enn hva foreldrene er, sier Malin Lifvergren.

Daglig bruk

Hun stiller seg undrende til forslaget fra MDG som vil forby bruk av skjerm i barnehagen.

Vi bruker skjermene i vår praksis som et supplement til alt det andre vi også gjør. Malin Lifvergren

– Digitale verktøy skal være et supplement til det vi gjør, og ikke en erstatter. Men det er et utrolig viktig supplement til alle fagområdet vi har. Vi i barnehagen er med på å utjevne digitale klasseskiller. Alle barn har ikke tilgang til de samme digitale verktøy hjemme, sier Malin.

På det store uteområde rundt barnehagen henger det QR-koder. Malin har sin iPad hengende oppe på et av trærne i barnehagen.

– Jeg har den alltid med. Her har jeg all informasjonen jeg trenger å ha tilgjengelig og her krysser jeg også barn inn og ut, forklarer Lifvergren.

Olivier viser hvordan han ved bruk av kameraet på iPaden tar bilde av QR-kodene, bak de enkelte skjuler det seg alt fra sanger, danser og bøker som blir lest opp. iPaden er koblet til en liten bærbar høyttaler som fyller uterommet med musikk.

QR-koden henter frem musikkvideoen til "Bli-med-dansen".
QR-koden henter frem musikkvideoen til "Bli-med-dansen".

Litt sjenerte viser barnehagebarna at de også kan noen av trinnene til dansen som kommer til syne på iPaden.

Turutstyr

Er de ute på tur er også iPaden med, i tillegg kan de også ha puttet et digitalt forstørrelsesglass i sekken.

– Vi bruker skjermene i vår praksis som et supplement til alt det andre vi også gjør. Det er ikke negativt å være glad i skjerm, men det skal brukes med omhu, sier pedagogisk leder.

Hun driver også opplæring av andre om bruk av digitale verktøy i barnehagen.

– Ja jeg har ti ivrige studenter som utvider sin kunnskap om hvordan de best mulig kan benytte digitale verktøy i barnehagen. Mange får en aha-opplevelse når vi viser hva vi gjør, sier Lifvergen.

Mye skjerm hjemme

Under foreldresamtaler i barnehagen spør alltid Lifvergen hvor mye skjerm barna bruker hjemme.

– Problemet jeg ser i min praksis er hjemmesituasjonen, der altfor mange foreldre er totalt uvitende om hva barna driver med på nett. Mange foreldre er glade for å bli spurt, de synes det er vanskelig å kontrollere hvor mye barnet er på skjerm. Da kan vi komme med råd og tips om hvordan en bruker skjerm på en god måte, sier barnehagelærer Lifvergren.

Malin mener at mange foreldre er uvitende om hva barna driver med på nett.
Malin mener at mange foreldre er uvitende om hva barna driver med på nett.

Det står i rammeplan at man skal drive med digital opplæring også i barnehagen.

– Det er veldig mye gøy en kan bruke skjerm til. Etterpå skal jeg ut og leke meg med inspeksjonskamera høyt oppe i trærne, der har vi oppdaget stor aktivitet av biller som kryper inn. Det er god digital praksis på sitt beste, sier Malin Lifvergren.

Powered by Labrador CMS