Arbeidstids-forhandlinger i skolen

Ønsker KS en arbeidstidsavtale hvor de i enda større grad må bruke tid og ressurser i forhold til en arbeidstidsavtale uten noen ytre rammer?

Bjørnar Mjøen, leder i lederrådet Utdanningsforbundet Finnmark

 

Så er katta ute av sekken. KS har presentert sine krav for arbeidstidsforhandlingene for lærere i tre korte strekpunkt;

  • Dagens skille mellom arbeidsplanfestet tid og selvstendig tid oppheves.
  • Et mindre komprimert arbeidsår.
  • Endring/oppmyking av systemet med årsrammer for undervisning.

 

Dette betyr, oversatt til norsk; full styringsrett på all arbeidstid, et lengre arbeidsår og fjerning av regulering av hvor mange timer det skal undervises i det enkelte fag i løpet av året.

At dette ville komme, ble tydelig signalisert da KS-direktør Per Kristian Sundnes rykket ut i Kommunal Rapport 18. november og ga tydelige signaler om hva som var målet i forhandlingene, og han uttrykte klart og tydelig at han var inspirert av det som skjedde i Danmark. I Danmark ble lockout brukt i nært samarbeid med regjeringen, og Danmark har fått en arbeidstidsavtale som lærerne er meget misfornøyd med. Dersom målet med utdanningssystemet er å ha god kvalitet på det arbeidet som gjøres av profesjonelle yrkesutøvere, er ikke den «Danske avtalen» veien å gå.

Jeg var i Finland for noen uker siden der den finske skolens suksess var tema. Finland er inne i revisjon av læreplanene sine, men de var veldig tydelig på at de ikke vil forlate politikken med godt utdannete lærere i en profesjonell og selvstendig yrkesrolle.

Hvem ønsker så denne arbeidstidsavtalen som KS her legger fram krav om?

Jeg representerer lederne i Utdanningsforbundet Finnmark. De har per dato en presset arbeidssituasjon med altfor mange oppgaver av administrativ karakter og for lite tid til pedagogisk ledelse.

Ønsker KS en arbeidstidsavtale hvor de i enda større grad må bruke tid og ressurser i forhold til en arbeidstidsavtale uten noen ytre rammer?

Svaret fra våre medlemmer er klart. Ledere og lærere ønsker en avtale hvor de ut fra en pedagogisk vurdering fordeler oppgaver innenfor gitte rammer. De ønsker å ha profesjonelle lærere som har tillit.

Vi lever godt med den avtalen vi har i dag, og som etter våre ledermedlemmers vurdering er fleksibel nok. Dagens avtale gir tilstrekkelig handlingsrom for den profesjonelle leder.

Det våre ledermedlemmer derimot etterspør i alle anledninger, er mer tid til pedagogisk ledelse. Dette kan bare besvares med en bedre lederressurs. Lederne har allerede en arbeidstidsavtale som ligner på det som KS ønsker for lærerne.

Arbeidstidsavtalen for lærere har flere mål. Den skal, som alle arbeidstidsavtaler, gi en beskyttelse for arbeidstakerne mot utnytting. Arbeidstidsavtalen for lærere må gi et profesjonelt handlingsrom for den enkelte lærer, tid til for- og etterarbeid, læringsarbeid, faglig utvikling og samarbeid med kolleger og foresatte.

En birolle som arbeidsavtalen har, er å gi grunnlag for ressurstildeling til den enkelte skole. Dette kan være et av hovedmotivene for at KS ønsker en ny avtale.

Jeg advarer KS sterkt imot å prøve å tvinge igjennom en arbeidstidsavtale for lærerne som reduserer lærerne fra å være profesjonelle yrkesutøvere til å bli funksjonærer.