Arbeidstid i barnehagen

Endelig skal det også forhandles om arbeidstid i barnehagen.

Dette er et tema som er blitt mye diskutert blant førskolelærerne i vår kommune, og vi er glade for at det endelig er satt fokus på arbeidstid også for vår profesjon.

I prosessen med dette arbeidet er det viktig å se god kvalitet i sammenheng med pedagogens rolle i barnehagen. Vi er vel alle enige i at pedagogisk leder er den som har ansvaret for å kvalitetssikre innholdet på den avdelingen de er satt til å lede?

Hva må da til for at pedagogisk leder skal kunne sørge for god kvalitet?

Her har vi noen klare tanker om hva det vi mener må være tilstede:

-              Pedagogen må være tilstede i barnegruppa, for å kunne bli kjent med barna og deres behov, både som gruppe og som enkeltindivid.

-              Pedagogen må være tilstede i barnegruppa for å kunne gi veiledning til assistentene og eventuelt de vikarene som er innom.

-              Pedagogen må være tilstede i barnegruppa for å kunne ”fange opp” det som ”rører seg” i barnegruppa og gi veiledning underveis, men også for å kunne organisere, planlegge og sørge for et best mulig innhold i barnehagehverdagen.

-              Pedagogen må være tilstede i barnegruppa for å kunne møte foreldre ved hente og bringe situasjoner (for å slik kunne oppnå et best mulig foreldresamarbeid).

-              Pedagogen må være tilstede på avdelingen for å kunne se til at kvaliteten på det tilbudet barn og foreldre får gjennom barnehagehverdagen sin holder høy standard.

Vi må med andre ord snu den utviklingen som har preget barnehagene de siste årene, hvor pedagogen stadig oftere taes ut av barnegruppa og avdelingen, for å gjøre andre oppgaver.

Vi ser også med bekymring på at pedagogisk leder ofte taes ut av barnegruppa for å gjøre spesialpedagogiske oppgaver. Pedagogisk leder pålegges mye av ansvaret både for planlegging og gjennomføring av spesialpedagogiske opplegg, men også for forarbeid/etter arbeid, utforming av materiell til nevnte grupper(klipping, farging, liming og laminering), utforming av IOP er og halvårsplaner, pedagogiske rapporter og oppfølgingsmøter.

Når overnevnte kommer i tillegg til gjennomføring av foreldresamtaler, avdelingsmøter, ledermøter, veiledningsmøter med student, pålagt kartlegging av hvert enkelt barn, lage mat, tømme oppvaskmaskinen, vaske skohyller , tørke støv og oppdatere hjemmesider, da sier det seg selv at det blir lite tid igjen til å være inne på avdelingen sammen med barna.

På grunn av for lav pedagogdekning klarer vi ikke å få den bundne arbeidstiden på 33.5 timer til å strekke til.

Vi liker jobben vår. Derfor krever vi flere pedagoger i hver barnegruppe slik at vi får ro og tid til å gjøre den. Vi vil være der sammen med barna når de opplever de ”magiske små øyeblikkene”. Vi vil være en del av hverdagen deres for å sikre at dagen deres er i tråd med intensjonene i rammeplanen og barnehageloven.

Som pedagoger ønsker vi å få jobbe sammen med barn. Det var grunnen til at vi valgte nettopp denne utdanningen.

Så da er vårt krav akkurat det. LA OSS FÅ MER TID SAMMEN MED BARNA!!

For pedagogene i seksjon barnehage, Utdanningsforbundet Bodø: Bitte Aasegg, hovedtillitsvalgt/seksjonsleder for Utdanningsforbundet Bodø.