Absurd å reversere Reform 97
Utdanningsminister Kristin
Clemet har nedsatt et utvalg som blant annet skal vurdere
hvor mange år norske barn skal gå i grunnskolen. Det er,
som de fleste husker, ikke mer enn fire år siden den
store grunnskolereformen ble innført med skolestart for
6-åringene og en 10-årig grunnskole. Tre år
tidligere ble videregående opplæring minst like radikalt
endret. Undersøkelsene som ble presentert
før jul indikerte klart at ikke alt er som det bør
være i norsk grunnskole. Mange elever sliter med å
lære å lese og skrive, i matematikk er nivået
synkende både her i landet og andre land og disiplinproblemene
er store. Det fører til dårligere kvalitet på
undervisningen og det rammer både elever, lærere og i
siste instans hele samfunnet. At noe må gjøres for å
rette på dette kan det ikke herske noen tvil om, men det
må være gjennomtenkte og fremtidsrettede tiltak -- ikke
forhastede "reversløsninger". Forut for Reform 97 var det en gjennomgripende
debatt om det var riktig å senke skolestarten til 6 år,
og det var også en omfattende debatt om den nye
læreplanen. I den debatten markerte blant andre Norsk
Lærerlag en klar, prinsipiell motstand mot å senke
skolestarten. Det beste pedagogiske tilbudet til barna var
barnehagen helt til det året de fyller syv. Men Gudmund Hernes og senere
Reidar Sandal fikk bred politisk oppslutning for sine
reformplaner, og siden 1997 har 6-åringene vært i skolen.
De første reformbarna går nå i 5. klasse og tror de
skal gå på skolen i fem og et halvt år til. Det kan
hende det blir ett år mindre dersom regjeringspartiene
får det som de vil. Vi liker ikke å bruke for sterke ord og
uttrykk, men å vurdere en reversering av grunnskolereformen
etter så kort tid er nærmest absurd. Hvordan skal vi
kunne ha tillit til det politiske system dersom det blir en ny
skolereform hver gang det kommer en ny regjering? Både elever,
lærere og foreldre blir behandlet som kasteballer og vet ikke
hvem de skal stole på. Høyre gikk til valg som det store
skolepartiet, nå må partiet vise at det betyr noe i
praksis. Vi roper ikke først og fremst på mer penger,
selv om det også trengs, men på kvalitetsrettede forslag.
Tidligere utdanningsminister Trond Giske
hadde et godt poeng da han i en TV-debatt sa at idrettsfolk som
gjør det dårlig vanligvis ikke blir bedre av å trene
mindre. Det blir heller ikke elevene i den norske grunnskolen.