Vil beholde norsk som andrespråk
Sunil Loona fra Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring ved Høgskolen i Oslo mener lærerplanen i norsk som andrespråk bør beholdes. Han er også opptatt av at samarbeidet med foreldrene må bli bedre.
Loona fortalte om et vellykket forsøksprosjekt i osloskolen der også mødrene fikk opplæring. Et slikt tiltak vil lett kunne bedre kommunikasjonen mellom hjemmet og skolen, mener han. Loona hevder derfor at tiltaket bør gjentas.
Loona kunne også fortelle at mange minoritetsspråklige elever leser sakte og at de bruker fingeren til å følge hver linje. Samtidig sa han at mange minoritetsspråklige barn har et overflatespråk, men at de sliter med forståelsen og at de har et lite ordforråd i forhold til norske barn på samme alder.
Lærerkompetansen må bedres
Loona og Hauge fikk støtte av Else Ryen som arbeider ved Lingvistisk institutt på Universitetet i Oslo. Ved instituttet undervises det i norsk som andrespråk både for unge studenter og for lærere som tar NOA som etterutdanning.
Ryen framhevet viktigheten av at lærerne får bedre kompetanse i NOA. For tiden har Lingvistisk institutt 85 deltakere på etterutdanningskurs og 94 på venteliste. I Norge er det mye uvitenhet om andrespråket som fag, hevdet Ryen.
- Andrespråk er godt etablert som fag også i andre land, sa hun.
I læreplanen for NOA er faget delt inn i fire områder; lytte og tale, lese og skrive, kunnskap om språk og kultur, samt kunnskap om egen språklæring.