Krever tid til å gjøre en god jobb
Skal lærere, førskolelærere og ledere kunne utføre en profesjonell jobb, må arbeidsmiljøet være godt. I ettermiddag drøftet landsmøtet hva det betyr. Debatten skal munne ut i ei klar melding til myndigheter og arbeidsgivere.
I saksframlegget til landsmøtet tegnet sentralstyret idealbildet av et godt arbeidsmiljø. Det er at arbeidstakere i skole og barnehage får tid til planlegging av det pedagogiske arbeidet, refleksjon og godt samarbeid med kollegaer.
Dessuten er samarbeidet med de foresatte ei forutsetning for barnas og elevenes utvikling. Forholdene må da bli lagt til rette for at alle arbeidstakerne har kontorarbeidsplasser med tilgjengelig datamaskin og telefon, og at det finnes rom som er skjermet slik at en kan arbeide uforstyrret alene eller sammen med andre.
Saksframlegget lister også opp hvor mangfoldig arbeidet i barnehage og skole er, og ikke minst hvordan ny rammeplan for barnehagen, Kunnskapsløftet i grunnopplæringa og kvalitetsreformen i høyere utdanning byr på nye utfordringer for den enkelte ansatte, for organisering av virksomheten, for samarbeid og utformingen av bygningene.
Uttalelse om inkluderende arbeidsliv
Sentralstyremedlem Lars Bleie, Hordaland, innledet til debatt. Han varslet at Utdanningsforbundet vil følge opp arbeidsmiljøspørsmål med forskning. Siden det finnes mye forskning om skole, vil det i første omgang bli satset på barnehageforskning.
For øvrig vil lærernes nye arbeidstidsavtale bli fulgt med argusøyne for å få kartlagt hvordan avtalen virker på arbeidsmiljøet.
I uttalelsen blir det lagt opp til at Utdanningsforbundets medlemmer vil ta et aktivt medansvar for utviklinga av et mer inkluderende arbeidsliv. Deretter blir det listet opp tre krav:
Arbeidsgiver må bevilge tilstrekkelige økonomiske ressurser til etter- og videreutdanning.
Ledere og arbeidsgivere må sikre at tiltak for å redusere sykefravær ikke gir økt arbeidspress for andre kolleger eller fører til ulemper for den som kommer tilbake i arbeid.
Partene på alle nivå må arbeide for et inkluderende arbeidsmiljø. Dette innebærer at det må bli satt av tilstrekkelige ressurser til de tiltakene som partene er enige om.
I debatten ble det fremmet et en rekke forslag til saka. Redaksjonskomiteen arbeider med å samordne dem i et eget vedtak.