– Ikke vær redd for testing av elever

– Men det er viktig å på se hvordan tallene brukes, sier professor Dennis Shirley fra Boston College i Massachusetts.

Shirley snakket i dag til landsmøtet til Utdanningsforbundet og tok for seg boka hans, "Den fjerde vei", skrevet sammen med Andy Hargreaves. Shirley tok for seg testregimet, som han mener ikke er så omfattende i Norge.

– I Norge er det lite testing. Det er iallefall signalene jeg har plukket opp. Her er ikke testing av 1.-klassinger, 2.-klassinger, 3.-klassinger, 4.-klassinger, 5.-klassinger, og så videre helt til de går ut av skolen. Og ingen testing idet man går ut av skolen. Vi skal bruke resultater fra den testingen som foregår, men vi må se hvordan vi bruker tallene. Frafallstallene er for eksempel viktige tall å se nærmere på, sier han.

 Å se hver enkelt

Demokrati handler om uenighet, mener professoren.

– Og det må vi bli komfortable med. Tror vi på demokratiet, må vi tvinge oss ut av komfortsonen og inn der vi kan tåle å være uenige, sier Shirley.

Men alt med måte, var gjennomgangstonen i innlegget hans:

– Mange byråkrater tror at dersom vi bare har data nok, og vi kan se på et regneark med data om ungene, så har vi svaret – og vi kan nå pedagogisk nirvana, sier han og slår ut med armene.

– Det virker som at de har glemt at de har vært barn, sier han til applaus fra salen.

Ved siden av testingen snakket han også om det å ta seg tid, og det å få tid til å se hvert enkelt barn.

– Lærere og førskolelærere må ha tid til å gjøre undervisningen bedre, og til å se hvert enkelt barn. Vi må finne ut hva som er best for barna, og for å finne ut det må vi finne ut må vi legge til rette for at læreren kan gjøre jobben sin, mener Shirley.

"Moby Dick"

For å nå ut til alle elevene må de se at læreren er interessert i hver enkelt, og han kom med en historie:

– Mens faren min var i Vietnam var jeg en sint ungdom. Jeg følte meg fremmedgjort. Jeg hadde en lærer som så at ikke alt var som det skulle for meg på skolen. Hun ba meg lese boken Moby Dick, hvor også hovedfiguren føler seg fremmedgjort av faren – og jeg kjente meg igjen i boken. Enda bedre hadde jeg en lærer som hadde sett mitt problem fordi hun hadde tid. Det kunne hun ikke ha gjort bare ved å se på et regneark med testresultater, sier Shirley.

– Ja vi må gjøre papirarbeidet, men menneskene kommer først, avsluttet Shirley.

Se hele foredraget hans her:

Denne siden krever Adobe Flash eller IOS (iPhone/Ipad)

Get Adobe Flash player